.: Quote for da day :.

Tanggalkanlah pakaian duka cita dan putus asa,
Lantas pakailah pakaian jihad dgn AKTIF, tanpa MALAS,
Perhalusi kematian sbg satu seni sehingga anda tahu bagaimana menghirupnya apabila tiada jalan lain,
Tanpa ketakutan

- Dr Yusuf AlQardhawi.

Sunday, March 27, 2011

Cerita Hari-Hari Rusuhan 6


7 Feb 2011

Sesampainya di Cairo International Airport tgh mlm itu, kami menghubungi ketua pelajar di Tanta mengatakan yg kami akan pulang ke Tanta. Namun, dia menganjurkan agar kami mengikut sahaja rombongan terakhir ke Jeddah dari Kaherah kerana semua pelajar perempuan di Tanta sudah dievakuasi dan selamat sampai di Jeddah. Tak ada org nk jaga kami katanya. Van yg dijangka menjemput kami juga terpaksa berpatah balik kerana banyak roadblock yg terpaksa dihadapi. Saya yg sudah tidak bermaya akibat penangan barotrauma, hanya mengikut sahaja 5 lg kawan yg lain ke terminal 1. Kata mereka rombongan yg terakhir ke Jeddah akan berlepas dr teminal 1 pada siang nanti.

Pelbagai spekulasi yg timbul sepanjang tempoh demosntrasi rakyat Mesir ini berkenaan hal pelajar Malaysia. Berdasarkan sumber rakan-rakan di Tanta sebelum mereka bertolak ke Jeddah, mungkin kerajaan akan mengevakuasi rakyat Malaysia di Mesir ke Jordan, Syria dan kawasan sekitarnya untuk jangka masa sebulan sementara mengunggu keadaan reda. Kemudian katanya disebabkan hubungan baik kerajaan Malaysia dgn kerajaan Saudi, maka rakyat Malaysia akan dipindahkan ke Jeddah utk jangka masa sebulan, sebelum dihantar balik ke Jeddah. Nasib kami? Wallahua3lam. Kami serahkan pada Allah. Dlm fikiran kami, kami perlu menyertai mereka di Jeddah!

Terminal 1 Cairo International Airport hampir separuh dilindungi khemah putih besar. Mlm sudah larut, dgn bagasi masing2 kami menghampiri khemah. Ada bendera Malaysia di situ. Kami pun masuk, mata meliar mencari mereka yg boleh dipercayai utk bertya keadaan dan hal seterusnya. Alhmdulillah, mmg benar ini rombongan terakhir dari Kaherah. Golongan yg tercicir kata mereka. Lebih seratus org berada di dlm khemah tersebut. Kami menarik kerusi dan membuat bulatan kecil. Malam makin sejuk. Maka kami pun tidur duduk menahan sejuk di atas kerusi. Kemudian, baru kami perasan, kami berenam sahaja yg berjantina perempuan di situ!

-Sarapan roti fino dan lauk tin dari Msia-

Pagi itu, selepas solat di surau lapangan terbang, kami mendaftarkan diri dan duduk-duduk bersarapan sahaja. Alhamdulillah, trauma tekanan udara saya hampir pulih. Adieh, akan berlepas ke udara lagi pagi ini utk ke Jeddah. Puas naik kapalterbanglah kami. Disebabkan kami adalah rombongan terakhir dari Kaherah, maka rombongan ini akan disertai sukarelawan drp Putera 1 Malaysia dan abang2 angkatan tentera diraja Malaysia. Saya xtahu pun Dato Aziz tu org Baling, adeih! Disebabkan kami berenam sahaja yg perempuan, dan ada 2 keluarga:1 newly wed dan 1 lg bersama anak beranak, maka kami diberi keistimewaan utk check in terlebih dahulu. Ladies 1st.. yeah!

Pegawai TUDM di khemah begitu rancak menceritakan pengalaman yg x dpt dilupakan sepanjang Ops piramid ini. Kerenah birokrasi Arab Mesir dan suasananya banyak memberi kesan kpd mereka. Baru sahaja beliau meletakkan beg pulang drp Australia tempoh hari di rumah, beliau dipanggil pula bertugas utk Ops Piramid! Ok, saya hanya menjadi pendengar sahaja, sementelah telinga saya en road to recovery kn..

Semasa di balai pelepasan, barulah saya tahu yg kami akan menaiki Charlie, kapalterbang khas TUDM. Bagaimana rupa dan bentuknya saya pun xpernah tahu. LIMA di langkawi pun x pernah dpt join. Adik-adik shj yg dpt pegi! Jeles~


video

Sekali lagi kami diberi keistimewaaan. Duduk di barisan hadapan dkt dgn enjin! Makanan diberikan dan beg-beg kami di bawa masuk tanpa ada sebarang masalah. Org lain hanya dibenarkan membawa bagasi 5kg sahaja. Kami terpaksa mengangkut hampir 20 kg bagasi drp Syria dan Jordan kerana tidak pulang ke Tanta! Charlie adalah kapal pengangkut terbesar yg dimiliki TUDM. Ada kerusi dan katil gantung. Tandas hanya ditutupi tirai sahaja. Jadi, padamkan harapan anda utk ke tandas sepanjang hampir 3 jam perjalanan Cairo-Jeddah ya!










-Tali pinggang keledar canggih- -Bhg blkg, perlu kekuatan perwira utk bukanya-


-Charlie, xakan aku lupakan dirimu-

Sepanjang hampir 3 jam enjin burung besi ini mengaum deras. 'Uptake' dan 'landing' tidak terasa, mungkin kerana 'adapted'. Alhamdulillah. Sampai sudah kami ke bumi Jeddah kira-kira jam 3 ptg. Oh seperti tidak percaya! Suhu Jeddah panas! Segala baju sejuk terpaksa ditanggalkan. Urusan visa dan passport kami di lapangan terbang Jeddah tidaklah selama sahabat-sahabat yg lain. Hanya beberapa jam sahaja. Ada yg bercerita terpaksa duduk di lapangan terbang King Abdul Aziz ini hampir setengah hari sebelum mendapat pelepasan visa kecemasan seminggu. Alhamdulillah, Allah mudahkan. Sungguh Dia berkuasa melakukan apa sahaja. Hati sudah pasrah. Kami di bawa ke Madinatulhujjaj, milik Tabung Haji Malaysia dgn menaiki bas.


-Ayam BAIK, santapan di King Abdul Aziz International Airport-

Malam itu, di madinatulhujjaj, usai urusan pendaftaran bilik, kami mencari-cari muka-muka yg dikenali. Orang ramai xdpt dikata lah. Makan malam disediakan. Oh seperti tidak percaya. Kami dilayan seperti mereka yg berbuat haji. Cuma terdapat kaunter makanan, baju-baju dan keperluan harian seperti sabun, pampers, meggi dan macam-macam lagi. Kesemuanya percuma! Ya lah, mereka yg terkandas di sini masing-masing membawa sehelai sepinggang. Kebanyakan junior medic & dentistry Univ Tanta dijadualkan mempunyai peperiksaan sejurus selepas cuti musim sejuk ini tamat. Berkira-kira juga mereka utk membawa buku-buku. Ada yg sampai scan buku dek limitasi bagasi!

Sebelum tidur, hati sgt gembira. Di sini Ummi dan ayah transit sebelum kembali ke tanah air semasa mengerjakan haji 3 bulan yg lepas! Dan saya telah menjejakinya! Bila pulak saya nk buat haji ya?


8 Feb 2011

Pagi itu, saya hanya mengurus diri, membasuh baju dan berjalan-jalan melihat sekeliling. Kemudian tidur kerana kepenatan semalam masih bersisa. Tiada apa yg dpt di buat disini. Cuaca panas meninggalkan dataran hadapan lengang. Hanya pengumuman penerbangan dan pelbagai pengumuman shj yg kedengaran. Disini ada hampir 5 blok dan kesemuanya penuh termasuk surau dan dewan seperti gudang. Saya menghuni blok B. Bagi yg duduk di surau, dan dewan seperti gudang itu, saya lihat mereka bergelimpangan. Seperti mangsa banjir pun ada~

-Mendaftarkan diri sbg pelajar MARA-

Wireless internet hanya terdapat di blok A, kalaupun ada di blok B, signalnya lemah sekali. Perihal terkini keadaan Mesir boleh ditonton melalui flat screen TV di dataran blok B dan C. Ada 2 versi. Versi Bahasa Arab, yg rata-rata ditonton oleh pelajar pengajian Islam, dan berita versi Bahasa Inggeris kebanyakannya mendapat perhatian pelajar jurusan Sains Kesihatan. Saya dpt tahu yg pelajar perubatan tahun klinikal digalakkan utk mengambil bahagian menjaga klinik. Wah sounds good! Bolehlah berlatih mengasah cita-cita saya utk berkhidmat sbg doktor pengiring Jemaah Haji.

Mlm itu, semasa sesi penyerahan passport, kami dijemput ke rumah kawan ayah salah seorang drp kami, Nawal namanya yg terletak di Jeddah. Dgn kedudukannya sebagai Pengarah Konsulat Thailand, kami dgn mudah dibawa keluar ke rumahnya yg hanya beberapa kilometer dari Madinatulhujjaj. Peluang ini tidak kami lepaskan!

Tuan rumah yg hanya kami panggil Kholi Mat dan Auntie Miskah mmg baik hati. Mlm itu Auntie sendiri yg masak dan alhamdulillah kami tidur kekenyangan.


9 Feb 2011

Menyangka yg kami hanya akan semalaman di rumah Kholi dan Auntie, kami dtg hanya sehelai sepinggang dgn brg2 keperluan diri utk sehari. Kholi dan aunty 'menahan' kami drp pulang ke Madinatulhujjaj. Kata Kholi, alang-alang ke Jeddah, rugi rasanya x buat umrah kerana Mekah hanya hampir 90km shj dari Jeddah. Dgn tidak semena-mena, hati berbunga-bunga. Aku akan menunaikan umrah? Macam tidak percaya! Kholi mencadangkan agar melaksanakan umrah pada esok hari, hari Khamis mlm Jumaat. Allah.. Kau buka jalan utk kami menjadi tetamuMu?!

Hari ini kami berjalan-jalan sekitar rumah Kholi. Halaman rumah dikelilingi tembok tinggi, dan terdapat beberapa rumah disekitarnya. Rumah-rumah tidak dipisahkn dgn pagar, punya kolam renang dan dewan serbaguna bersaiz kecil. Mewah!

Kholi, Auntie dan 4 org anak lelakinya pernah tinggal di USA dan tahun ini adalah tahun terakhir mereka di Saudi. Ini kerana Kholi telah dipanggil berkhidmat di Pejabat Konsulat di Bangkok. Kholi yg mempunyai 2 kerakyatan, Malaysia dan Thailand tidak kekok melayan kami kerana beliau dan auntie, fasih bertutur Bahasa Melayu (loghat Kelantan), Bahasa Inggeris, Bahasa Arab dan Bahasa Thai. Kholi juga punya ramai keluarga di Betong, sempadan Kedah-Thailand.

-Kami berazam utk menawan kolam renang ini esok pagi2!-

Mlmnya rumah ini dikunjungi tetamu pegawai konsulat Thailand(bhg pelajaran). Dia bukan Islam dan hanya fasih berbahasa Inggeris dan Thai. Kami bertukar-tukar cerita tentang Mesir dan Jordan serta Syria sementelah dia pernah melawat Jordan dan Mesir beberapa ketika dulu. He confessed that: "Even I'm a nonMuslim, I sill feel that you're so lucky to have the opportunity to visit Mecca and doing Umra!" after we stumbled on our plans of journey tomorrow. Mlm itu juga, sahabat Kholi dan Auntie dtg membawakan jubah hitam (Abaya) utk kami berenam. Ya lah, mahu buat Umrah, tapi tidak membawa apa2 persalinan! (Mana nk tahu ada peluang buat umrah kn?) Pinjam sahajalah abaya kepunyaan sahabat Auntie kerana saiz kami kebanyakannya terlalu kecil utk mengenakan abaya Auntie Miskah :P

Di sini, perempuannya keluar dr rumah perlu berabaya hitam. Tidak mengenakan tudung tidak mengapa, tetapi abaya hitam perlu dipakai! Perempuannya juga tidak dibenarkan memandu kereta! @-@ Seperti di Mesir, adalah mengaibkan jika perempuan membonceng motosikal seperti pemandunya, apatah lagi menjadi pemandu motosikal! Pernah seorang Guru Bahasa Arab saya terbeliak matanya apabila saya menceritakan yg saya punya lesen memandu kereta dan motosikal! Dan biasanya di rumah, saya ke kedai hanya dgn menunggang basikal! Nge3.. lain padang lain belalang kn?

Swimming, going to Thai Consulate and Mecca tomorrow! Whoa cant wait!

Psst, kami baca manasik Umrah kat internet sekali je....biar betul nk wat umrah ni??


10 Feb 2011

Pagi.

Hari ini hari cuti. Puas berenang dlm kolam, kami bersarapan. Di sini hampir sama seperti di Mesir. Selepas Zohor barulah Jeddah bernyawa! Kami menghabiskan masa membaca novel anak-anak Kholi, menonton perkembangan Mesir, dan melayari internet :P

-Meneroka pejabat Kholi-

Ptg itu, kami dibawa ke Pejabat Kedutaan Thailand. Kami difahamkan setiap hari Khamis akan diadakan kelas bahasa Thai utk anak-anak Thailand. Ada juga kelas Bahasa Arab. Kami mengambil peluang bersembang dgn parents yg menghantar anak mereka dan cikgunya juga. Perbualan kami dlm bahasa Inggeris atau Melayu loghat kelantan tentunya!

-Salah seorang guru Bahasa Arab, ibu tunggal anak seorang!-

Mlm itu, Auntie masak sgt special! Semoga Allah balas kebaikan Kholi sekeluarga dgn ganjaran yg lebih baik. Sudahlah tumpangkan rumah, masak sedap-sedap, bawa pula ke Mekah utk Umrah!

-MasyaAllah, semuanya auntie yg masak tanpa ada pembantu rumah-


-Sblm bertolak ke Mekah bersama jubah-jubah pinjam :P-

Kami bertolak pada sekitar pukul 9 mlm. Kholi mat sbg pemandu (dia juga akan buat umrah bersama kami), Kholi dan Auntie membawa kami melihat air pancut tertinggi di dunia. Kata Kholi, 2 minggu sebelumnya Jeddah banjir teruk. Air di kawasan Pejabat Konsulat itu hampir paras dada dan air pancut ini telah bertukar menjadi warna hitam! Saya sudah melihat Laut merah Mesir, tempoh hari Jordan dan hari ini Laut Merah Saudi Arabia!

-King Fahd fountain; Jeddah-

Kami akan singgah ke satu acara hari keluarga berhampiran Arafah. Kholi diminta supaya menjadi tetamu kehormat utk menyampaikan hadiah kpd para pemenang. Kholi Mat yg sudah berihram sabar memandu kami ke sana.

11 Feb 2011

Sepanjang perjalanan, kami bertalbiah. Tidak tahu apa perasaan dlm hati ini. Bercampur-baur! Setelah sampai, kami dijamu air bergas dan kuih seri muka sebagai pembuka. Kami kemudiannya mengikut Kholi menyampaikan hadiah kpd para pemenang dan terus di jemput makan kibas dan nasi. Makan lagi kami!

-Kibas rubu3 (1/4 ekor)-

Kami kemudiannya dibawa melawat ke Arafah dan Jabal Rahmah. Mlm yg gelap tetap menampakkan Jabal Rahmah, sepi menanti tetamu Allah pada musim Haji seterusnya. Dia juga menyaksikan pertemuan dua insan, Nabi Adam dan Hawa setelah mereka terpisah diturunkan ke bumi dari Syurga. Sini kena doa byk2 ni. Doa moga dipermudahkan segala urusan, termasuk umrah ini, haji yg akan datang dan urusan jodoh tentunya!

-Jabal Rahmah di hdpn kami akan tenggelam dgn manusia musim haji akn dtg-


-Kemudian ke Masjid Namira, separuh tanah haram, separuh tanah halal-

-Lengang, tp akan menjadi lautan manusia pada Hari Wuquf-

-Ke Masjid MAsy3arilHaram, Muzdalifah. Disinilah jemaah haji perlu bermalam dan mengutip batu-batu buat melontar nanti-

-Malam kami di Mina, katanya akan dibuat kediaman berbentuk rumah flat menggantikan khemah2-

-Melontar di sini! Luasnyaaaa jamrat!-

Akhirnya kami sampai di perkarangan Masjidilharam. Jam menunjukkan hampir jam 2 pagi. Kami singgah di kediaman Jemaah Haji Thailand, minum sebentar dan terus berjalan kaki sahaja ke Masjidilharam. Kelihatan Jam besar itu dari jauh. Kami melalui rumah kelahiran Junjungan Besar Saidina Muhammad Rasulullah SAW. Saat memasuki perkarangan Kaabah dari pintu Safa, hati ini bagai nak luruh. Menyaksikan Kaabah tersergam indah di hadapan mata menjemput manik-manik kecil turun lebat darinya. Kau jemput hamba yg hina ini menjadi tetamuMu, Ya Allah! Malam di tanah barakah ini sgt indah, kemilau kelambu Kaabah disimbah lampu2 pasca musim haji mengharukan lagi hati ini. Sebelum tawaf, saya sempat solat beberapa solat sunat. Kalau ikutkan hati, saya mahu berteleku sampai siang! Tapi umrah belum dilaksanakan lagi, jadi kami pun bergerak utk niat dan tawaf.

Semasa tawaf, jemaah tidaklah ramai mana. Mungkin kerana kerajaan Saudi tidak memberi visa umrah utk orang luar sepanjang beberapa bulan selepas musim haji. Hajarul aswad gagal saya dekati, kerana ia tetap diasak rapat jemaah lelaki yg tawaf. Tiada ruang langsung utk jemaah wanita. Ada sekali polis disitu memberi ruang utk 2 org wanita mengucup hajarul aswad, tetapi akhirnya hanya kedengaran jeritan mereka sahaja. Terhimpit barangkali. Saya meneruskan tawaf dan hanya dpt melambai batu hitam yg dipisahkan hanya 2 meter jaraknya drp saya. T-T


-Selesai tawaf wida3, aku mahu menjadi tetamu musim hajiMu Ya Rabb! -

Selesai tawaf, kami bersaie. 7 kali berjalan dan berlari-lari anak, terbayang kesusahan Siti Hajar dan keyakinannya bahawa Allah tidak akan mensia-siakan beliau dan Nabi Ismail jika ditinggalkan Nabi Ibrahim. Tabah betul! Usai bersaie kami bertahallul di Bukit Marwa. Meneguk air zam-zam betul-betul mengembalikan kesegaran. Alhamdulillah, selesai sudah ibadah umrah kami.

Sementara menunggu subuh, saya ke tandas berhampiran jam besar. Kembali dari tandas, berkumandang azan Subuh. Sayu tapi merdu. Kami cuba menapak berhampiran Kaabah agar dapat berjamaah di dataran itu, tetapi terhalang oleh polis wanita disitu. Kelihatan beberapa jenazah diusung. Mungkin akan disembahyangkan selepas solat Subuh. Tidak tergambar dan terkata betapa indahnya Subuh pada hari sebaik-baik hari, dan di atas sebaik-baik tanah. Tanah Bakkah yg penuh Barakah!


video

Daripada beberapa Hadith, dapat saya simpulkan nilai satu sembahyang yang dikerjakan di Masjidil Haram lebih afdhal daripada 100 000 sembahyang yang dikerjakan di masjid-masjid yang lain ( kecuali Masjid Nabi di Madinah dan Masjidil Aqsa di Palestin) dan satu sembahyang yang dikerjakan di Masjid Nabi ( di Madinah ) pula lebih afdal daripada 1 000 sembahyang yang dikerjakan di masjid-masjid yang lain ( kecuali Masjidil Haram dan Masjidil Aqsa ) sementara satu sembahyang yang dikerjakan di Masjidil Aqsa ( di Palestin ) lebih afdhal daripada 500 sembahyang yang dikerjakan di masjid-masjid yang lain ( kecuali Masjidil Haram dam Masjid Nabawi )

Sempat menelefon ayah di Malaysia sebelum solat Subuh. Perasaan gembira ini perlu dikongsi oleh keluarga di kampung! Setelah solat Subuh, saya tawaf wida3 dan solat hajat di Hijr Ismail. Dibawah pancur emas, tiadalah doa yg dipinta selain dilepaskan drp azab neraka dan dikumpulkan keluarga kami di dalam syurga. Segala kehendak dunia bagaikan tidak penting lagi kala itu. Sebelum menapak keluar meninggalkan Kaabah di belakang, saya berhenti seketika di depan Multazam, kawasan pintu masuk Kaabah. Teringat beberapa doa yg sempat kawan2 di Jeddah kirimkan. Semoga doa-doa kami diterima, harapkan yg terbaik utk Mesir dan kami berpeluang meneruskan tadahan ilmu di Bumi Kinanah itu, Ya Mujiiib!

Dgn berat hati, kaki juga terasa berat melangkah keluar dari perkarangan MasjidilHaram. Mata tidak rela melirik jauh dari tempat yg penuh sejarah besar, penuh makna sehingga hari Kiamat ini. Kami kembali berjalan ke bangunan penginapan jemaah Haji Thailand. Kelihatan juga beberapa bangunan penginapan jemaah Haji Malaysia kelolaan Tabung Haji. Kholi Mat menawarkan agar kami singgah membeli barang-barang di kedai yg kelihatan tidak tutup sepanjang mlm, namun kami menolak. Overwhelmed with sad feeling, leaving MasjidilHaram behind. Duit riyal yg ada pada kami pun drp ehsan Kholi. Kami nekad utk mengembalikan duit tersebut. Duit kami ada, cuma tidak berkesempatan utk menukarnya di tempat tukaran wang. Sarafah byk yg tutup mlm td dan kami mmg tidak menyangka akan ke Mekkah sebelum ini.

Kholi dan Auntie Miskah menunggu kami di tempat penginapan. Selepas bersarapan ayam goreng, kami bertolak pulang ke rumah Kholi dan Auntie di Jeddah. Kami dihantar pulang ke MadinatulHujjaj sebelum Solat Jumaat dgn berbekalkan 10L air zam-zam masing-masing, hadiah drp Kholi, Auntie dan seluruh warga kerja di kediaman Jemaah Haji Thailand. Terharu!

Madinatulhujjaj semakin sunyi. Ramai yg telah diterbangkan pulang. Malamnya, hingar berita tentang turunnya Hosni Mubarak daripada menjadi Presiden. Alhamdulillah! Alhamdulillah! Alhamdulillah! Allah, Kau beri peluang kami menyaksikan penderitaan rakyat Mesir dibawah cengkaman kerajaan kuku besi, Kau juga menjadikan kami saksi penggulingan diktator yg telah memeras duit rakyat hampir 70 billion selama hampir 30 tahun kekuasaannya.




12 Feb 2011

Pagi itu, selepas menyerahkan passport, kami mendapat no giliran yg ke 8000! Perlu menunggu paling lama pun 3 hari utk giliran penerbangan pulang ke Malaysia. Perlu pulangkah kami? Mubarak kan sudah dijatuhkan?

Aktiviti di Madinatulhujjaj tidak lain, hanyalah makan, tidur, tengok kembali gambar-gambar di Syria, Jordan dan Mekkah, membaca segala buku yg terbawa, dan menonton movie drp laptop kawan. Agak kebosanan jugalah kami di sini. Saya mengambil peluang 'melepak' sebentar di klinik di bahagian bawah blok. Ketika itu tiada pesakit. Disebabkan kebosanan, saya kembali ke bilik di tingkat atas. Aku akan menjadi doktor pengiring jemaah haji satu hari nanti! Janji saya perlahan..

-Blok B tingkat atas sekali; Madinatulhujjaj Jeddah-



13 Feb 2011

Tiada apa yg dilakukan kecuali menjadi 'pharmacist terjun' di klinik di bawah. Saya tidak mendaftar pun utk menjadi sukarelawan di klinik ini. Kebetulan saya lalu di situ, dan ada pesakit meminta ubat tambahan dan ada pula yg sakit tekak dan batuk-batuk, saya hanya menolong sekadar mampu.


-Ada mcm2 kerenah pesakit di sini-

Melayari internet yg macam kura-kura di blok A membawa saya melihat senarai nama mengikut penerbangan. I-allah esok akan ada 2 penerbangan. Tidak pasti lagi saya di penerbangan yg mana. Latest list name will be pasted and announced tomorrow. Sahhilna Ya Rabb!

Malam itu melihat-lihat barangan yg dijual di gerai hadapan blok. Hati kosong utk membeli apa-apa.


14 Feb 2011

Ke'boring'an mendorong saya membasuh bilik air dan mengemas bilik. Ada juga kakak yg rajin menyental meja tempat kami membancuh teh dan kopi. Merawat kebosanan juga dia barangkali. Akhirnya tghari itu, nombor kami dipanggil, dan nyata, kamilah org2 terakhir yg meninggalkan Madinatulhujjaj Jeddah ini!

-Labbaikallahumma labbaik T-T-

Alhamdulillah, tiada masalah timbul di Lapangan terbang King Abdul Aziz Jeddah. Botol-botol air zamzam kami di'seal' dgn sealer khas. Kami menaiki Saudi Arabian Airlines, terus ke KLIA. Tiba di KLIA, saya dan kakak disambut YDP Majlis Kebajikan Keluarga Kedah MKKK dan pengawai Yayasan Islam Negeri Kedah YINKed. Kami dibawa menaiki bas yg tersedia bersama beberapa org lg anak-anak Kedah. Mlm itu, selamatlah saya dan kakak tiba di Sg Petani, yg hampir 1 jam berkereta dari rumah saya di Baling. Kami dijemput oleh Ayah, Ummi dan Maddin. ^___^

Siapa sangka saya akan ke Malaysia? Siapa sangka tanpa mahram dan duit mampu menunaikan umrah? Siapa sangka segalanya percuma dari Kaherah ke Kedah? Allah, Kau memang berkuasa atas segalanya, SEGALANYA!


Mungkinkah saya patut berterima kasih pada Hosni atas segala yg telah saya lalui?

Mungkin juga entri ini perlu diubah tajuknya. Cerita hari-hari revolusi. Ini kerana mereka tidak merusuh tetapi mereka bersuara dgn penuh tamadun!

Aku mahu melihat Mesir pasca revolusi!


Terima kasih Ya Allah. Tidak tahu apa lagi yg harus saya lakukan utk syukur pada Allah.


Kesimpulan cerita ini, Allah mahu didik hati ini tentang satu perkataan: SYUKUR


Friday, March 25, 2011

Cerita Hari-Hari Rusuhan 5


3 Feb 2011

Pagi-pagi lagi kami telah bertolak ke perhentian teksi untuk ke Amman, Jordan. Selepas berbincang dgn Pcik teksi ttg bayaran dan segala hal berkaitan imegresen, (sbnrnya musyrif kami yg uruskan :P) dgn pasrah dan tawakkal, kami menapak masuk ke dlm teksi. 2 teksi membawa kami daripada perhentian yg namanya tidak diketahui ke sebuah lagi stesyen teksi, di persempadanan Syria-Jordan. Sudah, mahu dilarikan ke mana kami ini? Cuak juga. Ada pertukaran pemandu teksi di situ. Selepas mendapat tiket (mungkin boarding pass) pemandu teksi pun meneruskan perjalanan. Bagaimana suasana dan keadaan Amman pun xpernah terlintas dek kepala dan mata hati saya ini.

Setelah hampir sejam, kami pun sampai di sempadan Syria-Jordan, pejabat imegresen. Di situ kami perlu membayar SYP500 seorang untuk cukai! Alhamdulillah saya tidak berbelanja sakan di Suuk Hamidiyah kelmarin dan urusan pasport kami berjalan lancar. Bila nak sampai Amman ni? Saya tidak dpt tidur sepanjang perjalanan dek kerisauan. Tak lama selepas itu, kami tiba pula di sempadan Jordan-Syria. Apa punya banyaklah pejabat imegresen ni!

-Pintu gerbang sempadan Jordan-Syria-

Di sini beg2 kami perlu dibawa keluar dari bonet kereta dan dibuka. Dgn muka tidak bersalahnya, saya senyum kpd Pegawai imegresen itu :) Kemudian, kami masuk ke pejabat imegresen Jordan utk mendapatkan visa yg berharga JD20 = LE140 pada masa itu. Selepas berpuas hati dgn kecanggihan 'iris reading' dan stem visa yg lawa di pejabat imegresen, kami pun mencari-cari teksi kami. Sudahlah teksi semua serupa, no plat xdiingati, muka dan nama pemandu teksi pun kami tak tahu! Selepas menjenguk2 di kedai2 berhampiran, maka dgn izin Allah, jumpalah kami dgn pemandu dan teksi kami dan terus lah kami ke Amman. Semoga selamat hendaknya..

Sampai di Amman, Syriatel x boleh nk roaming!!!!!!! @-@ Sekali lagi kami diuji. Macam mana nk inform musyrif di Amman? Dengan sesuka hatinya, pemandu teksi menurunkan kami di tepi sebuah syarikat pelancongan di Amman. Di'kapak'nya kami dgn menambah JD3!! Maka dgn komunikasi yg tidak berapa baik, dan disebabkan terbiasa 'bergaduh' harga dgn Arab Mesir, dapatlah kami membayar dgn harga yg kami setujui dgn pemandu yg sebelumnya ^___^. Mungkin kami perempuan, ditambah-tambah dgn hujan, pemandu teksi itu sejuk hati dan mudah mengalah. Alhamdulillah Kau permudahkan~ Pegawai di syarikat pelancongan seperti dapat membaca masalah kami. Dgn senang hati dia menawarkan diri menelefon musyrif supaya menjemput kami. Cepat sikit dtg, ni ada 6 org anak gadis kesejukan sini!


Tak lama selepas itu musyrif pun dtg, Alhamdulillah. Kami di bawa ke Hotel dan dibekalkan periuk nasi! Soalan pertama kami: Selamatkah Jordan? Dgr2 api revolusi Mesir merebak ke Jordan? Musyrif pun dgn bersemangat menceritakan perihal kestabilan politik semasa Jordan dan secara ringkas tentang pelajar-pelajar Malaysia yg menuntut di sini. Ya benar, mereka tidaklah seramai penuntut Malaysia di Mesir, hanya ratusan. Di Amman sahaja hanya puluhan orang. Paling ramai di Irbid. Ramai kawan-kawan saya ada di sini. Sedara pun ada. Sempatkah nk berjumpa mereka? Bila berbincang ttg keberadaan kami di Jordan dan tentatif lawatan, kami menemui jalan buntu lagi. Kemanakah kami selepas Jordan? Pulang ke Mesir seperti termaktub dalam tiket kapalterbang, atau menetap di Jordan sehingga Mesir kembali pulih? Pulang ke Malaysia terus drp Jordan tidak menjadi pilihan kami kerana masing2 tidak punya ongkos pak! :P

Jadi, sebagai salah satu usaha, mlm itu musyrif membawa kami ke kediaman Director of Malaysian Student Department (MSD) Amman utk sama-sama mencari jalan keluar dan membuat keputusan. Pengarah kemudiannya menghubungi pegawai MSD Cairo, namun beliau tidak dpt memberi kata putus berkenaan status kami. Mlm itu, kami berpendapat, akan sentiasa mengupdate drp musyrif yg berhubung baik dgn pengarah. Dihidangnya kami bihun dan nasi buat santapan malam pertama kami, yg bergerimis di Amman. Rupa-rupanya Tuan Pengarah dan isteri adalah graduan Universiti AlAzhar Mesir! Maka rancaklah perbualan kami sekitar hal semasa Mesir dan tidak ketinggalan juga memori dan pengalaman hidup belajar di Mesir. Kami kemudiannya ke Pasaraya berhampiran membeli-belah barangan sepanjang keberadaan kami di bumi urdun ini. Memandangkan kami masak sendiri, pening juga nk bajet utk hari-hari yg x pasti lagi berapa hari yg akan kami habiskan di Jordan! Begitulah analogi hidup kita. Tak tahu berapa lamakah lagi kita akan hidup di dunia ini. Cukupkah bekalan utk hari-hari di sana, di akhirat nnt?

-Tn Hj Sulaiman B Ismail Pengarah Jabatan Penuntut Malaysia Jordan beserta keluarga (dan kami)-

4 Feb 2011

Selepas bermesyuarat semalam, dgn mengambil kira penempatan dan bajet semestinya, pagi-pagi lagi kami sudah bertolak ke Teluk Aqabah. Sempat kami masak dan membawa periuk nasi utk memasak di sana~ Ada apa di Aqabah? Saya memilih utk tunggu dan lihat. Utk ke Aqabah mengambil masa hampir 6-7 jam perjalanan dari Amman. Jadi agak jauhlah utk menjemput tetamu yg datang dari Mesir melaui kapal, kerana kapal akan berlabuh di teluk ini.

Hari ini hari minggu, maka ramailah pengunjung di pantai Laut Merah ini. Aqabah pernah melakar sejarah peperangan antara Jordan dan Israel. Jordan menang dan kereta kebal Israel dihumbankan ke dasar laut ini agar dpt dilihat oleh pengunjung2. Anda mahu lihat? Perlu menaiki bot kaca! Terbayanglah oleh saya, adakah bot itu diperbuat drpada kaca? Yg boleh pandang tembus seperti di Aquaria kah? Atau seperti feri ke Langkawi di Pekan Kuah?

-Laut bergelora hari itu-

Ok, inilah bot kaca a.k.a glass boat. Hanya mempunyai kaca bersaiz meja di bahagian dek bot. Yg lainnya diperbuat daripada bahan bernama kayu! Daripada atas bot kami dpt lihat sebatang tiang tinggi, tegak. Dikatakan di situ sepatutnya dikibarkan bendera yg tidak menyerupai bendera mana-mana negara, tetapi hari ini kosong. Haih~ hari jugaklah pcik nk basuh bendera. Boleh saja dibasuh dan disidai basah2 bendera tu kat situ kn? Nnt akan kering juga~

-Tiang bendera bukan mana-mana negara, Read Sea Jordan-

Selepas berjalan-jalan dan mengambil angin panas Teluk Aqabah, kami kembali ke Hotel. Mlm itu musyrif membawa kami menghirup angin malam Laut Merah dan ke tempat tiang bendera yg kosong. Kami dibawa bershopping di Aqabah. Tiada yg istimewa, barang-barangnya hampir sama dgn di Mesir. Cuma perlu berkira-kira agar tidak tertipu dgn kecilnya nombor, tetapi besarnya matawang Jordan ini. Saya hanya berjalan-jalan dan memukul gambar. Makan ayam golek Aqabah dan nasi, kami mlm ini.

Musyrif memperkenalkan kami sistem kad telefon, semacam ring-ring card. Dapatlah saya menghubungi family mengatakan keselamatan dan lokasi kami di Jordan. Alhamdulillah, resah hati mereka di kampung dpt diubat~

-Sana tu bercahaya shj Israel laknatttt!-

5 Feb 2011

Seperti yg dirancang, hari ini kami akan ke Petra. Melihat gunung ganang yg ditarah kaum Thamud dgn penuh seni. Sayang, kehebatan mereka membawa mereka bongkak terhadap Allah dan mendustakan RasulNya!

-Hotel kami tinggal hanya semalaman, dunia.. sebentar cuma-

Perjalanan ke Petra satu arah utk pulang ke Amman dari Aqabah. Sesampainya kami di pintu masuk, kami membeli tiket. Jauh beza harga tiket masuk pelajar Jordan dan rakyat Jordan ke kawasan Petra. Pelancong biasa JD50, pelajar Jordan dan rakyat Jordan JD1 shj! Katanya jarak dari pintu masuk utk sampai di hadapan Petra hampir 1.5 km! So, kami mengambil keputusan utk berkelah dahulu sebelum meneruskan ekspedisi.

-Musim sejuk, bekal x mudah basi ^___^-

Ada juga perkhidmatan menunggang kuda, unta dan kereta keldai dan kereta kuda. kami lebih selesa berjalan utk menikmati pemandangan bukit2 batu yg subhanallah, bermacam-macam bentuk dan warna. Ada yg berbelang2 juga!

-Sepanjang jalan dihiasi byk ukiran dan pahatan batu-batu dan bukit; Subhanallah-

73. to the Thamud people (We sent) Salih, one of their own brethren: He said: "O My people! worship Allah. ye have no other god but Him. Now hath come unto you a Clear (sign) from your Lord! This she-camel of Allah is a Sign unto you: so leave Her to graze In Allah.s earth, and let Her come to no harm, or ye shall be seized with a grievous punishment.

74. "And remember How He made you inheritors after the 'Ad people and gave you habitations In the land: ye build for yourselves palaces and castles In (open) plains, and care out homes In the mountains; so bring to remembrance the benefits (ye have received) from Allah, and refrain from evil and mischief on the earth."

[Al-A3raf]


- Take two, aaaand action! Cuuuuut! Muka x boleh blah, mana dialognya?-

Sebenarnya yg terlihat di depan mata adalah sebahagian kecil Petra. Dibawah tanah masih dilakukan cari gali kerana dipercayai, ukiran yg terlihat di tnh rata ini melambangkan pembesar-pembesar dan raja. Ada lagi ukiran yg tertimbus di dlm tanah and believed will discover the hierarki of the Nabateans. Wallahu a3lam. Sblm ini, boleh masuk dan melihat bhg dalam Petra. Tetapi ditutup, mungkin utk meneruskan usaha mencari gali.

-Sampai no 15 shj kami-

Lawatan tidak lengkap jika tidak mengunjungi kawasan-kawasan sekeliling Petra. Melawat kawasan Petra ini adalah dalam satu arah. Jadi untuk keluar, perlu melaui tempat yg sama. -___-! Selepas petra ada byk lagi bukit-bukit tinggalan zaman pemerintahan Rom. Kami tidak meneruskan perjalanan yg berbaki. Hari sudah lewat dan kami perlu tiba di Amman awal mlm.

-Adik-adik musyrif yg sabar-

Mlm itu kami selamat tiba di Amman, selepas menyaksikan bonet Matrix kami terbuka dan meninggalkan beg-beg kami satu persatu di atas lebuhraya! Haha kenangan yg tidak akan kami lupakan pabila turun mengutip beg-beg itu! ^____^ Kami kemudiannya dibawa bershopping barangan Jordan, kemudian mkn Nasi Kabsah dan Nasi Mandi di Yamani.


6 Feb 2011

Hari ini adalah hari terakhir kami di Jordan. Selepas menelefon dekan Fakulti Perubatan di Tanta, dan mendapat jaminan bahawa Tanta sangat selamat, kami berenam nekad utk kembali ke Mesir ptg ini. Sempat lagi kami ke Laut Mati pagi itu. Masin airnya hingga terasa pahit! Pedih mata2! Sungguhlah tempat ini pernah menyaksikan laknat Allah terhadap kaum Nabi Lut. Terasa tiada barakahnya bila tumbuhan pun tak mahu tumbuh di sini. Bukan di sini sahaja, kawasan seperti Petra dan Piramid di Giza juga kontang dan kekurangan tumbuh-tumbuhan.

-Berkelah tepi Laut Mati pula-

Konon-kononnya nk rasa terapung dan berfacial treatment di sini. Selepas bermandi-manda, kami pun pulang bersiap dan berkemas menuju Lapangan Terbang Antarabangsa Ratu Alia, Amman, Jordan.

-2 bilik, 1 ruang tamu, 1 bilik air dan dapur; hotel kami di Amman-

Alhamdulillah, urusan di lapangan terbang dipermudahkan. Tiket dan jadual penerbangan berjalan seperti biasa. Cuma kami akan berpusing ke Damascus terlebih dahulu sebelum mendarat di Cairo. I've common cold and suffered for the night long! Barotrauma~ Ok, redhalah.. Allah nk ampun dosa..



Saturday, March 19, 2011

Cerita Hari-Hari Rusuhan 4


Today, I'm on READING mood, and my WRITING mood is reciprocally off. Thus, let the pictures tell the story.. ^___^


1 Feb 2011

Today is Damascus day! Hope our friends in Tanta and all Malaysians in Egypt generally, in a good condition and arrive Jeddah safely~

-Why green? Coz at the other side of it, is the station for green buses?

-1st stop, Jabal Qasiyun, where the famous 'Makam Arba3ien' lies. Pagi2 lg da exercise, fuh!-

-40 wali dikatakan bergilir-gilir beruzlah mendoakan kesejahteraan bumi Dimasyq-

-Lubang pada bukit seperti mulut ternganga-

Di atas bukit ini jugalah dikatakan tempat pembunuhan pertama di muka bumi berlaku-Qabil membunuh Habil. Kerana dengki, tamak dan mengikut hawa nafsu dan syaitan. Ok, saya insaf di sini. Xnak gaduh-gaduh adik beradik lg. Bukit yg terkejut melihat pembunuhan tersebut, ingin runtuh, tetapi di tahan oleh tgn Malaikat Jibril yg menyerupai manusia. Ada bekas telapak tgn di situ dan di situ juga ada air menitis, menandakan kesedihan bukit tersebut ke atas apa yg telah terjadi. Di sini juga kami lihat ada kumpulan yg dtg lebih awal drp kami mengadakan perubatan menggunakan batu yg di dikatakan buat membunuh Habil. Berat batu itu x padan dgn saiznya! Wallahu a3lam. Kemudian kami ke Pergunungan Qalamun.


-Makam Nabi Habil, panjangnya 3 kali tinggi kami!-

-Menyesal pulak rasa x beli poster Prophets tree ni kat atas bukit tu-

-Bab Saghir, tempat hampir 200 makam dan kubur sahabat Nabi serta cucu cicit Baginda-

-Makam Muawiyah B Abu Sufyan-

-Kubur Bilal B Rabah-

-Makam Ummul Mukminin, Ramlah Bt Abu Sufyan, Sister of Muawiyah-

-Hind Bt Abi Umayyah (Zad ArRakb) a beautiful, brave n full of wisdom wife and Khalid AlWalid's cousin-

-Kerana beliau, Ayat daripada Surah 3abasa diturunkan-

-AlFatihah utk syuhada' Karbala-

-Cicit Nabi SAW-

-Pelajar Jordan dan Syria yg kami jumpa, berjaulah juga mereka-

-Bil Hana Wa Syifa, Ittadakimasu!-

Petang itu, selepas asar kami kosong, tiada aktiviti. Musyrif ada hal dan program. Jadi kami mengisi masa dgn meng'update' status sahabat-sahabat dan ahli bait di Mesir. Mereka masing-masing bersiap sedia utk dipanggil ke Dewan Malaysia Abbasiyah, Kaherah sebelum diterbangkan ke Jeddah. Semua barang-barang berharga di kumpulkan di Pejabat Persatuan Pelajar. Hanya di benarkan membawa 5kg barangan keperluan ke Jeddah, kata mereka. Malam-malam mereka hanya di rumah. Pintu pagar di bawah (rumah-rumah di Mesir seperti apartment dan flat bentuknya) di kawal oleh syabab-syabab Mesir yg berkumpul di Masjid selepas Isyak utk menjaga keselamatan dan keharmonian.


Mlm tu kami mkn Nasi Mandi dan mendapat panggilan mengejut drp 'org Jordan' yg sebenarnya adalah org Mesir. Haha~ No worries, we're in a pink of health, safe and sound!

-Sampai bertambah-tambah kami-


2 Feb 2011

Hari terakhir kami di Syria!

-Muka gembira setelah mendapatkan salinan e-tiket kami yg saya terbagi hilang, post Egyptair office visit-

-Suuq Hamidiya, roofed and about 1.5 km long towards Omayyad Mosque-

-With Minxii, a Korean Medical student, travelling solo and the legendary so called 'ais krim tumbuk'



- The preserved method serving this ice cream since 116 years ago!-


-Tadaaa, even in cold weather, this ice cream never fail to satisfy us! Chocolate flavour-

-Gereja yg diubah suai menjadi Masjid-

-Permandangan ini lebih saya suka berbanding yg di bawah ini, hanya bertentangan arah-

-Khalifah Umar menghadiahkan tanah di kawasan lain kpd Kaum Kristian sebagai ganti gereja yg dijadikan masjid ini-

-Jawapan Allah kpd doa Nabi Zakaria, wafat dgn dipenggal kepala beliau;Masjid Umawi-

-Makam Nabi Hud AS dan Nabi Khidir AS ;Masjid Umawi-

-Telaga yg dibina pada zaman Khalifah Umar. Batu binaan istimewa dibawa khas dari luar-

-Makam kepala Saidina Hussien, Cucu Rasulullah SAW selain yg terdapat di Kaherah;Masjid Umawi-

-Kuasa cinta, lihat pada kubah dan namanya sahaja buat jantung ini mahu terkeluar dari tempatnya!-

-"Apabila Allah menganugerahkanku Mesir, dapat kurasakan yg Dia menjanjikan Palestin untukku!" kata sang penakluk Jerusalem-

-Batu sujud penganut Syiah; makam Ruqayyah, cicit Nabi SAW-

-Untuk badanmu ada haknya, utk agama kamu ada haknya.. ada doa istimewa di sini; Makam Abu Darda'-

-Palestine.. tomorrow will be free!; Sultan Salahuddin AlAyyubi monument-

-Perawi hadith yg cintakan anak-anak kucing.. (^___^)-

-Lunch under the one of the greatest monumen in Damascus-

-Shopping time! Credits to Una for this stunning attempt :) ;Suk Hamidi in night-

-Dinner with DFC~ Damascus Fried Chicken!-

-Old Damascus models ;Green Hotel's lounge-

Kemas-kemas barang. Esok pagi akan meluaskan pandangan, memanjangkan langkah ke bumi Urdun!

Irhal Ya Mubarak~!