.: Quote for da day :.

Tanggalkanlah pakaian duka cita dan putus asa,
Lantas pakailah pakaian jihad dgn AKTIF, tanpa MALAS,
Perhalusi kematian sbg satu seni sehingga anda tahu bagaimana menghirupnya apabila tiada jalan lain,
Tanpa ketakutan

- Dr Yusuf AlQardhawi.

Friday, March 13, 2009

My HERO


"I just want you to know
you mean the world to me,
Only a heart as dear as yours
would give so unselfishly.

The many things you've done,
all the times that you were there,
helps me know deep inside
how much you really care.

Even though I might not say,
I appreciate all you do,
Richly blessed is how we feel
having a father just like you."

Seawal umur 3-4 tahun, saya sudah memanggil dirinya AYAH. Nama yg terlalu besar maknanya. Ayah in my eyes is a unique man. His actions speak louder than his words. Kini, baru saya sedar yg ayah begitu sabar mencorak kehidupan puterinya. Caranya unik, langkahnya tersusun. (mungkin kerana ayah saya seorang yg sgt kemas dan berstrategi, saya pun segan dgn keteraturan hidup ayah)Ayah x pernah mengatakan yg dia buat begitu dan begini adalah utk kebaikan dan kesejahteraan anaknya. Dia mahukan kesedaran itu datang dari dlm diri saya sendiri.huhu
Kisahnya begini...(seronok juga mengimbau kembali kenangan zaman kanak2 dahulu)

Ayah dahulunya bekerja di MPPP, setiap petang ayah akan balik dari pejabatnya, dan setiap petang itulah saya bersama kakak akan terkejar2 bersorakan bila ayah pulang.. mengapa ya? kami begitu teruja bila ayah pulang, kerana ayah tidak pernah pulang dgn tangan kosong, pasti ada oleh2 buat kami. Kadang2, dibawanya minuman kultur Vitagen pelbagai perisa, kadang2 dibelikannya vcd game Rayman (game matematik & english), and at least dibelinya majalah National Geographic for us to ponder the best photos and captions of many extraordinary things all around the world.

Sejak kecil, ayah tidak pernah menyekat kebebasan kami utk berkarya dan menunjukkan bakat masing2. Dinding rumah menjadi mangsa contengan kami. Tidak cukup dgn itu, saya curi pula kertas A4 di printer ayah buat melukis orang2 yg senget sebelah..:P Ayah tidak pernah menegur, jauh sekali utk marah. Tetapi dibelinya kertas lukisan, dihadiahkannya color LUNA jika berjaya mendapat no 1 dalam kelas. Dihadirinya Majlis penyampaian hadiah saya dan mesyuarat PIBG sekolah dicelah-celah waktu kerjanya. Bukan setakat menghadirinya, tetapi mengambil gambar saya dan adik beradik jika kami naik ke pentas menerima hadiah dari guru besar. Betapa terharu rasanya bila detik berada di atas pentas menerima hadiah diperhatikan dan dirakam oleh ayah, buat tatapan kami sekeluarga. Setiap pencapaian terbaik kami di sekolah akan di ganjarinya..Oh, ayah sangat 'supportive' !! Baru hari ini saya sedar!!

Jika ummi bertugas atau menghadiri kursus dan seminar, ayah akan mengambil alih tugas ummi. Biasanya seminar atau kursus berlangsung paling lama 3 hari, dan hari-hari ummi berkursus adalah hari yg dinanti-nantikan!! heheh, kerana apa? sbb ayah akan membawa kami bersiar-siar. Yg paling saya ingat ayah membawa kami ke pantai. Seronok!!

Ayah sangat menjaga keluar dan masuk kami di rumah. Pergi dan balik sekolah, ummi akan hantar dan ambil (sbb sekolah ummi di sebelah sekolah saya). Kawasan di luar pintu pagar rumah adalah zon paling bahaya dan dianggap menjadi dosa besar jika keluar dari pagar rumah tanpa kebenaran ummi dan ayah. Maybe kerana kawasan rumah saya adalah deretan teres 2 tingkat yg berada di tgh2 bandar Lapangan terbang Pulau Pinang, memungkinkan segala perkara buruk berlaku. Prevetion is better than cure, yeah... right...right. Namun, saya tidak pernah rasa hidup terkongkong. Dunia kami sekitar dalam rumah dan sekolah. Tetapi ayah dan ummi berjaya menjadikan Baiti Jannati satu realiti. Semua kelengkapan dan kemudahan disediakan di dalam rumah. Kebebasan utk membuat sepah dan membuat chaos dlm rumah diberi secara mutlak kpd kami (xla mutlak sangat) Janji, kemas dan kembalikan keadaan rumah seperti sediakala. Yeah, ayah n ummi mmg BEST~

Berada didalam rumah sahaja hidup saya? Tidak sama sekali!! Sebulan sekali ayah akan bawa kami berpogram bersama kawannya dan keluarga mereka di pantai, sungai dan yg paling best ialah berbadminton di stadium malam2! Rindunya saat itu. Paling kurang ayah akan membawa kami berlari2 di padang sekolah ummi yg maha luas (ketika itu saya rasakan) di padang itu jugalah tempat kami sekeluarga memerhatikan comet Hale Bopp pada 2 mlm sekitar tahun 1995 atau 1997 (saya kurang pasti). Setidak-tidaknya, kami memerhatikan Gerhana Matahari cincin dalam besen dan filem di hadapan rumah. Ayah sgt up to date! Sehinggakan gerhana bulan yg dijangka akan berlaku suatu malam semasa saya di asrama, dia tidak lupa utk memberitahu anaknya-bukan itu sahaja, dititipkannya dgn pesanan, solat sunat gerhana dan doa.

Jika hendak diceritakan, tak terkira rasanya sumbangan ayah dalam perjalanan hidup saya. Walaupun anaknya 4 perempuan 1 lelaki, didikan kpd puteri2nya sangat unik, tiada pengabaian fitrah kami sbg perempuan, tidak pula diserahkan bulat-bulat kpd ummi.

Ayah was so creative to shape me to become an effective person. Every deed i done, he makes sure it is 'membina' bukan 'memusnah' or 'merosak'. I wonder how he managed to be 'himself'.

Ayah seorang yg banyak berfikir. Dia terlalu 'perfect' di mata saya. Dari aspek kesihatan, sukan, pertanian, perhilitan, pembinaan, mekanikal, fotografi, cetakan, tayangan, gadget teknologi, lagi, katakan, apa yg ayah saya x boleh buat? Pastinya ayah tidak dapat mengandung dan melahirkan saya.. Tetapi tanpa ayah, siapalah saya...

Selamat menyambut ulangtahun ke 51 ayah..
Semoga allah menerima amal ayah selama lebih setengah abad kehidupan ayah.

You deserved to be My hero~ :P

4 comments:

janas said...

yey
my hero is really-totally- best

sinar_islami said...

huhu..teringt walid ana pula..
rindunya..
moga Allah permudahkn perjalanan antum sekeluarga...
hargai mereka seadanya huda...

Anonymous said...

oh ayah~~
dikau sentiasa tersemat di hati anak-anakmu..

buat huda,
semoga Allah merahmati ayahmu dan dimurahkah rezeki..

eMan said...

bestnya pakcik ahmad sani..^^