.: Quote for da day :.

Tanggalkanlah pakaian duka cita dan putus asa,
Lantas pakailah pakaian jihad dgn AKTIF, tanpa MALAS,
Perhalusi kematian sbg satu seni sehingga anda tahu bagaimana menghirupnya apabila tiada jalan lain,
Tanpa ketakutan

- Dr Yusuf AlQardhawi.

Thursday, December 17, 2009

New Spirit Ma3a ElHigra

Saya sedang berhempas-pulas menghabiskan pembacaan "7 Habits of Highly Effective Teens" karya Sean Covey. Ideologi yg dibawa rata-rata dicedok daripada Islam pada hemat saya. Semoga penulis dibukakan hati utk menerima Hidayah Allah.

Terpanggil pula utk berkongsi puisi Douglas Malloch yang dimuatkan didalamnya sebagai pembangkit semangat, sempena kedatangan Tahun Baru Hijrah:

The tree that never had to fight
For sun and sky and air and light
But stood out in the open plain
And always got its share of rain
Never become a forest king
But lived and died a scrubby thing
Good timber does not grow with ease
The stronger, wind the stronger trees.

Manusia dgn kemampuan akalnya, tidak dapat tidak akan mengaitkan alam sekitar dgn dirinya. Meng'analogi'kan kehidupan, mentadabbur alam.. kata org..

Kisah pokok dlm puisi ini ibarat kita, manusia biasa, bukan wali atau khalifah, bukan juga perdana menteri atau peniaga kaya dan berjaya. Namun, ujian tetap bertandang, cuma berlainan wajahnya. Sesuai dgn kemampuan bahu yg memikulnya. Ujian terbukti mampu melemahkan, dan mampu menguatkan, tp puratanya- UJIAN adalah TARBIYAH dari Allah. Proses tapisan kelayakan hambaNya.

Hijrahlah peribadi kita, tekadkanlah azam dan bertawakkallah. Sesungguhnya Allah mengasihi hambaNya yg bertawakkal.


Salam Ma3a ElHigra~

3 comments:

ummu5nur said...

Dah baca doa akhir tahun? dan doa awal tahun hijrah jangan dilupa.

boh kat blog ni ummi x berapa reti,sebab tu lama tak up date b;og, harap kat korang ajelah....

Ummi ayah harap sangat2 korang doakan agar ummi ayah diampunkan dosa dan dirahmati Allah , insyallah bila ummi dapat laksanakan haji mabrur tahun depan.

Jadilah anak yang soleh, doa mereka sampai ke kubur.

Tolonglah umi ayah...Jadilah anak yang solehah..mukminah yang sejati
mujahidah yang ikhlas

Ummu5nur

sinar_islami said...

salam maal hijrah uda...
syukran 4 sms...

hood@sunny said...

whoa~ besarnya harapan ayah ummi T-T

senget jugak bahu ni nk pikul asenye..

harap doa dari semua~

salam ma3a elhigra ^-~