.: Quote for da day :.

Tanggalkanlah pakaian duka cita dan putus asa,
Lantas pakailah pakaian jihad dgn AKTIF, tanpa MALAS,
Perhalusi kematian sbg satu seni sehingga anda tahu bagaimana menghirupnya apabila tiada jalan lain,
Tanpa ketakutan

- Dr Yusuf AlQardhawi.

Saturday, September 11, 2010

Titik mula


Masih dalam atmosfera syawal, teringat saya pada baju raya ummi. Ummi mmg ekspress bab membikin bajunya. Pagi beli kain, tghari hantar jahit tepi, petang menjahit, malam basuh, esok sudah boleh dipakai. Canggih x? ^___^

-Mata lalat @-@-

Saya mengambil kesempatan mengasah keupayaan menjahit leher baju kurung ummi. Lama sudah x memegang jarum dan benang. Kekok pula rasanya. Kali ini ummi mahukan jahitan mata lalat. Simple, comel dan cepat. Hanya memerlukan 3 pusingan, berbeza dgn karipap yg lebih besar dan perlukan 5 pusingan dan jauh lebih simple daripada jahitan tulang belut. Disebabkan sudah hampir 2 tahun tidak menjahit, saya menjadi pelik dgn jahitan saya. Saya terhenti pada 1/4 leher baju, mengamati di manakah silapnya.

-Ada beza x bhg atas dan bawah jahitan?-

Jahitan saya x berupa mata lalat, bahkan senget songsang dan benang terpintal2. Kenapakah? Akhirnya, selepas berfikir beberapa ketika saya menyedari yg permulaan jahitan perlulah daripada kanan ke kiri. Sebelum ini saya memulakannya daripada kiri ke kanan. Padanlah herot-petot jadinya. -_____-!

Begitu juga dgn amalan kita, salah niat.. dosa dapat.. pahala kurang. Sebab itulah Imam Nawawi memulakan kitab 4o Hadithnya dengan hadith ini:

"Daripada Amirul Mukminin Abu Hafsin 'Umar ibn al-Katthab r.a. beliau berkata:
Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda:

Bahawa sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat, dan bahawa sesungguhnya bagi setiap orang apa yang dia niatkan. Barangsiapa yang hijrahnya menuju kepada Allah dan RasulNya, maka hijrahnya kepada Allah dan RasulNya. Barangsiapa yang hijrahnya kerana dunia yang dia mahu mencari habuannya, atau kerana seorang perempuan yang dia mahu kahwininya, maka hijrahnya ke arah perkara
yang ditujuinya itu."

[Riwayat Bukhari dan Muslim]


Bayangkan.. betapa cantiknya amalan, jika titik mulanya niat ikhlas kerana Allah. Jalannya pula bersih daripada noda dosa maksiat, riak dan ujub. Segala perbuatan dan pekerjaan akan dilakukan bersungguh-sungguh, penuh kosentrasi dan komitmen. Kerana apa? Kerana yakin I-Allah di akhirat nanti balasan yg setimpal akan diperoleh. Berbeza pula jika sesuatu pekerjaan dimulakan bukan kerana Allah. Pada permulaannya lagi sudah menyeleweng. Jalannya pula penuh maksiat, walaupun tertutup pada pandangan manusia, tetapi jgn lupa.. Allah itu Maha Mengetahui, Maha Melihat. Dia Maha tahu apa yg terselindung dan apa-apa yg kita zahirkan.

Subhanallah

Moga Allah menghijab dosa-dosa kita dan mengira setiap detik amal kebaikan kita..

Berbicara tentang titik mula juga, teringat semasa saya berpusing sakan dengan sahabat karib saya di Petrosains, KLCC.

-Jazakillahukhairan katheera.. tiada kata yg dapat diungkapkan untuk masa-masa berharga kita bersama-

Semua permainan kami cuba. Nak melepaskan rindu masing-masing lah katakan. Tiba di bahagian kereta lumba F1, kami bertiga berpeluang menaiki kereta lumba yg disediakan. Untuk sampai ke garisan penamat pada kedudukan yang selesa dan selamat, teknik mula di garisan permulaan amat dititikberatkan. Jika salah tekniknya, maka berakhirlah anda di tempat terakhir atau jika anda bernasib baik, bolehlah menggondol tempat kedua terakhir ^___^. Permainan tamat setelah 5 pusingan dan anda boleh teka siapakah juaranya?

-Dunia.. satu perlumbaan-

Marilah kita sama-sama memperbaharui niat kita, titik mula segala amalan kita. Semoga baik titik mulanya, baik juga jalannya, dan baik jugalah pengakhirannya..

اللهم اختم لنا بحسن الخاتمة ولا تختم علينا بسوءالخاتمة

Ameen.

6 comments:

ARMS said...

Ya Allah..
moga Allah redha hidup kita..

huda...kte asyik tertangguh je nk post misi jalan2 ritu...hhi...rasa macam kejap je ritu jumpa...hhuhu..
tapi Alhamdulillah kesempatan untuk bertemu itu ada...

hood@sunny said...

ameen ya Rabb~

hehe, apa lg.. post la kat belog.. XD

tp tau aisyah bz.. :P

Alhmdulillah, thummma alhmdulillah~

sinar_islami said...

hehe..sha pun jahit jga mata lalat...nak patah tangan jahit berhelai2 bju...

:) Moga Allah redha sama kamu..Moga kita bertemu di pengakhiran yg sama..Syurga destinasi kita...

hood@sunny said...

to sha: biasalah adik beradik perempuan ramai..

pas2 lah kat anak dara yg lain.. simpan tgn tu elok2.. hehe

sinar_islami said...

haha...dah banyak parut dah...
kalau tangan tak digunakan nnti atrophy muscle...ahaks..

ARMS said...

mohon mencelah kok biacara kalian..hehe..
tu dia la budak2 medic omong2 istilah2 medic..ngee~~