.: Quote for da day :.

Tanggalkanlah pakaian duka cita dan putus asa,
Lantas pakailah pakaian jihad dgn AKTIF, tanpa MALAS,
Perhalusi kematian sbg satu seni sehingga anda tahu bagaimana menghirupnya apabila tiada jalan lain,
Tanpa ketakutan

- Dr Yusuf AlQardhawi.

Sunday, June 26, 2011

Nak mai dah!


1 ptg, saya dapat panggilan drp Pegawai MARA Mesir, mahu serahkan cek katanya. Alang-alang melalui lebuhraya Kaherah- Iskandariah, singgah di Tanta membawa ibu mertuanya, bersama anak dan isteri beliau sekali. Hari hampir malam, dan saya difahamkan beliau singgah utk solat dan makan mlm di Tanta. Mesir tidaklah mempunyai perhentian rehat dan rawat R&R secanggih Malaysia, jadi pada hemat saya adalah lebih elok membawa tetamu drp Malaysia ini singgah dan berehat di rumah saya sahaja.

Sudah... kami serumah telah selesai makan malam. Ini bermakna tiada lebihan lauk yg tinggal. Untuk memasak akan mengambil masa yg lama. Dengan kelam-kabutnya saya menalefon Restoran Seroja, salah satu restoran yg diusahakan oleh pelajar Indonesia di Tanta. Istimewanya di sini, khidmat penghantaran ke rumah cukup popular. Jadi amat senanglah utk kami menempah pelbagai barangan termasuklah barangan di kedai runcit! Telefon sahaja!

Rumah pun dikemas sekadar yg mampu. Orang besar nak datanglah katakan. Alhamdulillah makanan yg di pesan sampai pada waktunya. Kebetulan ketika itu musim sejuk, jadi segala makanan perlu dipanaskan terlebih dahulu sebelum dimakan. Tetamu pula bukan org2 bujang yg jenis 'apa ada makan, asal free & halal', jadi byk juga perkara yg perlu difikirkan demi keselesaan tetamu khas ini. Kemudian, tetamu yg ditunggu-tunggu pun tiba. Agak kekok jugalah mula-mula..Segan pun ada. Almaklumlah segala serba serbi kurang~

Tapi, kalau bagitahu lebih awal kan lebih bagus? I mean, boleh la kita nk sedia best2 sket. Masak special ke..

Bagaimana pula dgn tetamu besar, Ramadhan kali ini? Istimewanya Ramadhan kerana membawa rahmat Allah, pengampunan dan pelepasan drp api neraka! Adakah lg perkara yg boleh menandingi ganjaran Allah ini? Setiap tahun kita tahu akan kedatangannya bukan? Jadi sejauh mana persediaan kita menyambutnya?

Kurma sudah di tempah dan baju raya is in progress. ^__^

Tp persediaan jiwa dan rohaninya bagaimana? Puasa kita? Sedekah kita? Tilawah dan hafazan pula beritanya apa?

Hari sudah menginjak akhir Rejab. Peristiwa Isra' dan Mi'raj perlu diselak, di teliti ibrahnya.

Terjumpa website yg saya kira membantu utk kita merancang sambutan Ramadhan kita kali ini. Boleh di muat turun daripada [SINI]

Sampaikan aku kpd RamadhanMu Ya Rabb~!

Bagaimanalah nanti utk puasa dan ke kuliah dgn cuaca hampir 40 darjah celcius setiap hari? Rabbuna yustur, irhamna Ya Rabb..-___-!


P/S: 1st open heart surgery is done by the Angel to Prophet Muhammad PBUH! The cardiothoracic surgeon today learnt from this event! ( b4 Rasulullah PBUH riding Buraq, His chest been opened and his heart had been purified by the Gabriel to prepare His Messenger in order to face the most magnificent event, a night of journey to Sidratul Muntaha!)




No comments: