.: Quote for da day :.

Tanggalkanlah pakaian duka cita dan putus asa,
Lantas pakailah pakaian jihad dgn AKTIF, tanpa MALAS,
Perhalusi kematian sbg satu seni sehingga anda tahu bagaimana menghirupnya apabila tiada jalan lain,
Tanpa ketakutan

- Dr Yusuf AlQardhawi.

Thursday, July 28, 2011

Sampaikan aku padanya

Aku dan Ramadhan hanya berjarak 3 hari.

Hari ini kes COPD dan old TB (batuk kering). Pesakit adalah seorang Pakcik biasa berumur 83 tahun. Telah merokok sebanyak 50 batang rokok sehari selama 50 tahun! -____-!

Keadaannya agak menyedihkan, terketar-ketar berjalan bersama tongkat. Bila batuk, bertambah menyayat hati tengok @-@~

Semalam sedang saya sibuk memeriksa seorang Pcik, jiran katil Pcik biasa (Pcik jiran), Pcik biasa td beriya-iya benar menyuruh saya mengambil tekanan darahnya. Katanya alat yg saya panggil sphygmomanometer itu lebih berkualiti daripada yag biasa digunakan oleh nurse2 di situ..Tak tahu apa nak dikata, geli hati pun ada, saya melayan sahaja kerenah dia.. tetapi melihat pada umur Pakcik biasa, teringat pada ganjaran malam lailatul qadar.

"Sesungguhnya Kami telah menurunkannya (Alquran) pada malam kemuliaan (lailatul Qadar). Dan tahukah kamu apakah malam kemuliaan itu? Malam kemuliaan itu lebih baik dari seribu bulan. Pada malam itu turun malaikat-malaikat dan malaikat Jibril dengan izin Rabbnya untuk mengatur segala urusan. Malam itu (penuh) kesejahteraan sampai terbit fajar." Al Qadar 1-5

Ramadhan dtg dgn pelbagai ganjaran lumayan. Padanya ada satu malam istimewa hanya ada dalam malam malam terakhir Ramadhan.. dinamakan LAILATULQADAR. Amalan pada malam ini adalah lebih baik drp 1000 bulan. Bila dihitung- hitung 1000 bulan itu bersamaan dgn 83 tahun 4 bulan~! Masya Allah.. Amalku sehingga berumur 22 tahun ini pun entah apa-apa lagi.. Mungkinkah umurku akan sepanjang umur Pcik biasa td dan aku dgn istiqamahnya akan beramal soleh sepanjang hayatku itu?? Wallahua3lam. Tapi jika ketemu malam istimewa sungguh berharga ini, seperti mendapat anugerah penjimatan umur maksima~!

Oh aku mahu ketemu LailatulQadarMu..

Aku mahu ketemu KekasihMu biar hanya dalam mimpiku..

Aku mahu menjadi hambaMu yg tidak rugi sepanjang Ramadhan kali ini..

Allah~ sampaikan aku pada RamadhanMu!

Jom sedekah byk2 esp utk pesakit-pesakit Hospital Tanta Universiti :)


-Permandangan Tanta dan kawasan Hospital Universiti tempat kami berlari-lari dan turun naik -___-!-

No comments: