.: Quote for da day :.

Tanggalkanlah pakaian duka cita dan putus asa,
Lantas pakailah pakaian jihad dgn AKTIF, tanpa MALAS,
Perhalusi kematian sbg satu seni sehingga anda tahu bagaimana menghirupnya apabila tiada jalan lain,
Tanpa ketakutan

- Dr Yusuf AlQardhawi.

Tuesday, December 16, 2008

Tika itu~

" Bertangguh², pencuri masa.. Masa terbuang dgn sia² "... Pedas ungkapan lirik nasyid Aeman. Inilah akibatnya bila tidak mengendahkan kata² hukama':

لا تأجل عمل اليوم الى غد
"Jangan menangguhkan kerja hari ini kpd esok"

Sessi pengajian tahun ini terasa sgt pantas berlalu. Kata kakak senior tahun 5 pada saya, "baru sebulan dah masuk gear 5." Katanya sambil mengeluh..Pathology hampir habis pelajaran 1 buku, Pharmacology terasa bertimbun, Parasitology & Microbiology cuba mengisi ruang² neuron.X menyempat utk membuat itu ini. Maaf kerana terpaksa mencuri masa utk berblog. Sejujurnya byk cerita yg ingin di abadikan dlm ruangan ini..

Kalau dihitung kembali benarkah kita xkecukupan masa? 2
4jam sehari masih tidak cukupkah?

Benar, jika betul² mahu beramal dan bekerja, 24 jam masih tidak cukup. Kerja lebih bayak dari masa..Thus, what are we going to do?

(Hasil perbincangan saya dgn housemates),MASA mmg cukup dan Allah kurniakan 24 jam kpd semua hambaNya, sesuai dgn fitrah dan kondisi hambaNya. Cuma kita hendaklah:

1. Bersyukur dgn tidak membuang masa. (ampunkan daku ya Allah, kerana mengabaikan nikmat masa yg telah Engkau kurniakan)

2. Susun jadual.

3. Kurangkan masa tidur.

4. Stick to the schedule.

"Allah tidak akan mengubah keadaan sesuatu kaum sehingga mereka mengubah keadaan yg ada pd diri mereka sendiri."

Benar, dan tepat sekali.. Sering pakar motivasi mewar-warkan, perubahan yg dapat dilakukan adalah dari dalam diri sendiri. Nak berubah atau tidak? Banyak pelajar seperti saya mengidamkan kecemerlangan, tetapi tidak berusaha kearah itu.Impian hanya tinggal angan².Therefore, if you want to be a successor, act like one!!!


No comments: