.: Quote for da day :.

Tanggalkanlah pakaian duka cita dan putus asa,
Lantas pakailah pakaian jihad dgn AKTIF, tanpa MALAS,
Perhalusi kematian sbg satu seni sehingga anda tahu bagaimana menghirupnya apabila tiada jalan lain,
Tanpa ketakutan

- Dr Yusuf AlQardhawi.

Thursday, March 26, 2009

Lets call it A DAY!!


Why i said so? Today i really realized the true meaning of A DAY!! The 24 hours He gives us equally, to all mankind seems inadequate.. [sigh] Exhausted~ terasa seperti diperah2 otak dan keringat dihujung minggu sessi kuliah ..

But today i had learned a new new thing, a step towards being a doctor in the future >>> prescription writing. What is that? Why it is so important??

Ok, priscription means : Instruction / order written by a physician (general practitioner a.k.a. doctor) or dentist to a pharmacist. Drp kertas ini lah ahli farmacy, atau makcik @ kakak kat kaunter ubat & farmasi sekeliling kita mencari, dan memeriksa apakah jenis ubat yg perlu diberi kepada pesakit.

Bentuk prescription, dan cara menulisnya perlu mengikut susunatur 6 komponen utama berikut:

1: Nama dan alamat pesakit.
* utk memudahkan reference semula ubat2 yg telah di 'prescribe'.
* spy xtersalah beri ubat kpd bukan pesakit, cth: penagih dadah yg curi kertas prescription mak dia utk dapatkan bekalan. (drug abuse)

2. Superscription.
Dlm bhg ini, we have to write a capital letter R in latin word. R means 'receipe'(in latin) a.k.a. 'you take from'.

3. Inscription.
After settled down curving that R, in this inscription part, doctors need to write about 3 important things. Drug's name, concentration, form. Eg: Amphicillin, 20mg, tablet.

4. Subscription.
Next, come to the part to direct the pharmacist, in form of send / dispense (sorila, ayat medic sket, da xtau nk terjemah camne, huhuhu). Or in other word, how much the amount of drug needed. Eg: 20 tablets

5. Transcription.
Bhg ini menterjemahkan atau membawa isi prescription ini kepada bahasa yg mudah difahami oleh pesakit. Cth: 2 tablet, 2 kali sehari, sejam selepas makan, selama 10 hari.

6. Signature.
Prescription ini perlu ditandatangani oleh doktor yg bertugas. Ini adalah perlu bg seorang dr bertanggungjawab keatas setiap ubat yg disyorkan kpd pesakitnya.

Bunyi sprt sangat berat tanggungjawab seorang doktor. X boleh salah sedikit pun. Minute mistake je>>> pesakit MATI. Salah bg ubat>>>pesakit koma, salah potong dlm pembedahan>>> pesakit lumpuh. Kesilapan yg disebabkan oleh kelalaian dr>>> gantung lesen dan perkhidmatan. Kes berat, dibicarakan di mahkamah dan dipenjarakan!!! Masya Allah. Ada kawan sekuliah saya mengeluh, "Bagi ubat salah, x bagi pun salah. Rawat salah, x rawat pon salah??"

Begitulah kehidupan kita, kita bertanggungjawab keatas apa yg kita lakukan di muka bumi ini.

Kita akan ditanya dan dipaparkan pula perbuatan2 kita di khalayak ramai, di padang mahsyar kelak. Pada hari itu, ada yg gembira, ada yg berduka.. Pilihlah pengakhiran mana yg kita mahukan?

اللهم اختم علينا بحسن الخاتمة ولا تختم علينا بسوءالخاتمة


5 comments:

sinar_islami said...

:) jadi dr. tak salah..
perkongsian yang bgus huda..detail..
kena persiapkan diri..
mga Allah bantu dan pelihara kita sentiasa

kkida @ 1001resipi said...

salam, auntie ingin menghantar anak belajar ke Mesir. Boleh ceritakan sedikit kelebihan belajar di negara ini kepada auntie. Sekian, wassalam.

hood@sunny said...

salam,
Niat murni unty buat saya terharu..
Begitu jugalah niat ummi saya, bersungguh2 benar dia mahu saya ke bumi mesir penuh barakah ini..saya menurut sahaja dgn harapan Allah tetapkan yg terbaik kpd saya.

Kelebihan belajar disini berbanding local college?

1. Peluang berbahasa Arab, dpt baca kitab2 arab yg sangat indah gayabahasanya, xseBEST jika diterjemahkan ke dlm bhasa ibunda.

2. Dapat mengkaji sejarah 2 watak yg sangat berbeza..Kisah dan peninggalan Nabi2 dan alim ulama' terpapar depan mata, xlupa juga bukti dan azab buat Fir'aun dan Qarun yg durhaka pada Tuhannya, buat saya terfikir dan membawa saya merenung dan memilih kehidupan saya. Mahu jadi sprt para nabi, atau firaun?

3.Advantage of studying medicine in egypt, mayat dan tulang mudah didapati dan pembelajaran lebih mudah.

4. buku2 teks disediakan oleh pihak university. xperlu bawa buku reference, tebal2 berat2. perlu juga kpd reference books, tp memadai dibeli dan digunakan di rumah dan boleh juga didapati di library university.soalan exam final hanya menyentuh topik2 yg dibincangkan dalam buku2 teks yg dikeluarkan oleh pihak university..

5. Lebih banyak belajar erti 'bukan senang utk berjaya' dan berdikari.

banyak lagi ni..:D
utk keterangan lanjut, unty bolehlah hubungi saya di id YM atau emelkan ke: hood_sunny@yahoo.com

moga beroleh manfaat.. carilah kebaikan dan hhikmah, maka engkau akan menemuinya~

muharrikdaie said...

Untie ...ada juga yang negatifnya ...dulu zaman saya lecturer tak pandai english. Semua lecture dalam bahasa arab. macam unta lecture arnab. Mati saya untie ..semua kena translate sendiri. menanggis dalam sedu saya walau pun saya lelaki macho. rasa nak balik. BIlik tempat saya duduk tu ..panasnya tuhan yang tahu. Terpaksa pakai spray. Nak tidur kena pakai seluar katok. memang azab. mental kena kuat. Yang best tengkorak banyak. boleh letak bawah katil lagi dan main gurau gurau lagi. Kenangan tinggal kenangan. Budak2 sekarang mungkin senang agaknya. Sebab tu sana sambil belajar boleh berniaga " buat money changer lagi ehheeh ... yang faham faham lah!

hood@sunny said...

Alhmd, muharrikdaie masih diberi kekuatan utk hidup dan melalui pembelajaran di bumi mesir ni~
zaman bila ye lecture x pandai lectures in english?
mayb tu zaman malaysian student xramai n kuliah campur sahaja dgn pelajar arab mesir.byk advantage nya terutama bila clinical year..

nk belajar mmg kene susah, bru lahir dr macho dan berketahanan tinggi!! tahniah..

lain orang lain ujiannya, lain markahnya..