.: Quote for da day :.

Tanggalkanlah pakaian duka cita dan putus asa,
Lantas pakailah pakaian jihad dgn AKTIF, tanpa MALAS,
Perhalusi kematian sbg satu seni sehingga anda tahu bagaimana menghirupnya apabila tiada jalan lain,
Tanpa ketakutan

- Dr Yusuf AlQardhawi.

Tuesday, June 23, 2009

Menara gading

This post specially dedicated to my sister whom today will be a student of International Baccalaureate [IB] Middle Year Program in above institution. Insha Allah she'll be furthering Medicine after 2 years in IB. Congratulations sis! Welcome to the club~

Melangkah ke menara gading membuatkan saya gerun, excited, wondering dan pelbagai perasaan bercampur baur.(actually perasaan saya mmg ske mixed, x seronokla if in one occation there is only single feeling kn? ^ ^) Gerun kerana teringatkan kata2 entah siapa yg memberitakan Universiti dan pusat2 pengajian tinggi adalah pusat penyembelihan!! Benarkah begitu? Ya, hal ini mula terasa benarnya apabila saya meninggalkan bangku sekolah yg menjadi tapak semaian tarbiyah dan melangkah ke Pusat Matrikulasi UIAM. Benar, budaya hedonisma dan individualisma betul2 menyembelih pemuda dan remaja Islam. Sibuk bergaya, sibuk bercouple, sibuk mencari duit, x kurang juga yg sibuk belajar. Uh, betul2 merimaskan! X peduli org lain. Kubur masing2!

Excited pula bila memikirkan strategi dan planning yg perlu dibuat utk merubah keadaan ini. Seronok dan gembira bila diri ini tidak terasa keseorangan. Sakit hati, ada ubatnya. Salah satunya berdampinglah dgn orang2 soleh. Lagu Opick selalu juga jadi peringatan.



Perjalanan ini adalah satu kehidupan. Semua percaya sebuah perjalanan perlu pada destinasi dan bekalan bukan? Destinasi kita apa? Bekalannya apa?

Tercampak ke bumi Anbiya' hampir 3 tahun buat saya sentiasa terfikir2. Allah merencana sesuatu buat diri ini. Lapangan manapun kita, disiplin belajar bagaimanapun kita, dan jadi apa kita nanti bukan itu persoalannya. Yg penting niat kita, bagaimana kita menggunakan kemahiran yg ada utk berbakti dan memberi sebayak2nya pada org lain, dan yg paling penting dan utama, menjadi sebenar2 HAMBA di hadapan Allah.

Mahu jadi doktor? Kenapa?Pasai pa? Daripada setipikal2 jawapan hingga ke alasan yg berjela2. Jadi doktor org pandang tinggi. Jadi dr pakar, gaji tinggi. Kalo masuk meminang org xkn tolak (bg lelaki). Mak ayah pun tumpang bangga. Anak siapa? oh, yg doktor itu..sejuk perut mak mengandung. Begitukah? Itukah sbbnya? Kerna tidak mahu org pandang begitu jesteru perlu memilih aliran lain?

Ah, persetankan semua..Saya punya tugas yg lebih besar. Sejak melangkah meninggalkan tapak semaianlah saya mula sedar akan tanggungjawab ini. Hak diri, ibubapa, adik beradik, keluarga besar,sahabat2, teman sekuliah, jiran2 rumah, pensyarah kuliah, boss dan pesakit. Banyak, tak tertanggung rasanya.

Entah, mungkin saya sejenis jiwa yg sukakan cabaran. Tawaran ke Mesir saya terima dgn sepenuh penyerahan pada Allah. Selepas di 'basuh' oleh adik mak saya. Kata-katanya buat saya tercabar. "Selagi anak2 muslim yg lahir disambut oleh org bukan Islam, selagi itulah WAJIB atas kamu utk study medicine!!" Dush3. Terkena atas batang hidung saya. Tepat. Ya lah, saya punya kelayakan, saya seharusnya punya kesedaran, Ummat Islam perlukan doktor berjiwa Daie. Ummat Islam sekarang tenat. "Apa lagi, grab the chance!" Ummi pula bersuara, kesal kerna dahulunya dia berpeluang ke bidang perubatan tetapi ditolaknya kerna kurang berkeyakinan.

Perkara pertama bila tiba di Mesir, observe... Baca keadaan, situasi dan suasana tempat baru. Melihat membawa kepada penafsiran>> analisa dan barulah disusuli dgn tindakan. Ya, macam2 saya pelajari. Keadaan saya selaku generasi pertama pelajar perempuan jurusan perubatan di Tanta, Mesir sungguh mendidik jiwa. Belajar berdikari. Itu yg buat saya puas hati. Tidak bergantung sepenuhnya pada org lain, mendidik saya supaya tidak manja dan membentuk minda supaya matang dalam menyelesaikan masalah.Oh,oh.. Saya suka Mesir, byk ibrah yg secara tidak langsung memberi kesan pada jiwa saya. Sungguh, penyusunan Allah sgt teliti.( ^^! )

Buat adik yg disayangi. Rasanya dah berbakul2 nasihat org dah bekalkan. Cuma disini saya ingin berkongsi kegembiraan dan apa yg saya rasa sewaktu melangkah ke gerbang universiti. Apa yg penting, niat yg dijaga, and always see the glass half full, and fill the bottle with the pingpong ball first, then the sand n water.

In short:

1. Renew and stick to your niat.
2. Think positive (always thinking, make ur brain works!)
3. Prioritize ur works.
4. Hope, fear n love Allah, put Him infront of ALL ur doings.

Suka nk kongsi madah dari insan yg tersayang, UMMI HALIMATON :

Anak-anak didikku telah meninggalkan MATRI untuk meneruskan pengajian di pusat pengajian tinggi. Persediaan yang dibina di MATRI kiranya dapat menjadi bekalan bagi menghadapi suasana jahiliah yang beaneka ragam. Biar bagaimanapun, anak-anakku perlu ingat, penerusan tarbiyah itu perlu. Kalau ia berhenti, bererti memberi laluan pada unsur-unsur yang melemahkan.


Tidakkah dirasakan wahai anak-anakku sayang, bahawa suasana di sekelilingmu kini sebagai medan ujian. Ujian bagi menguji kekuatan sebenar. Andai ia dapat diatasi, iman dan kekuatannya akan tertingkat. Firman Allah SWT :" Apakah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan, mereka berkata ,Kami telah beriman sedang mereka tidak diuji."

Kejutan budaya dalam suasana jahiliah dan hawa nafsu yang memang melalaikan terutama pada hati-hati muda. Di sinilah dapat diukur komited dan dominan kita dengan kefahaman, kesedaran dan keyakinan hasil dari proses tarbiyah yang berterusan. Sejauh mana kekuatan itu menjadi benteng mempertahankan kelarutan kita dalam suasana sekeliling kita. Sejauh mana ia dapat berfungsi mengisi kemakrufan serta menyebarkan keindahan dan keunikan nikmat Islam dan Iman. Nabi Adam dan Hawa telah memberi iktibar terhadap respon mereka kepada kejutan budaya ini. Limpahan nikmat Allah telah diuji dengan godaan Iblis, Hawa terpesona dan terus mengikut arahan iblis (anak-anak pasti mengetahui detail cerita ini). Adam dan Hawa menyesali perbuatan mereka, terus bermuhasabah dan bertaubat.Inilah gambaran orang yang beriman dan tawadhuk. Anak-anakku, Allah pilih insiden ini pada Nabi yang mulia untuk kita mengambil iktibar daripadanya.


Di kesempatan ini, terus Ummi manfaatkan untuk membincang isu kekuatan kiranya anak-anak tidak jemu membaca, memahami dan menghayati. Cerita Nabi Yusoff paling hampir dengan diri anak-anak. Di sekeliling beliau, penuh tarikan dan pujukan...tapi hatinya kuat dengan kekuatan ikatanya dengan Allah dan takwanya menjadi penghalang untuk menurut kemahuan mereka.


Anak-anakku,

Inilah kekuatan yang sama-sama perlu kita bina.Kalau tidak, di manakah tamayuz antara pembangunan Islam dan jahiliah..antara pembangunan hati dan kebendaan/ilmu semata. Tentu kekuatannya yang sentiasa terikat erat dengan Allah swt.


Pasti anak-anak sibuk dengan kuliah dan tugasan yang bertali temali. Ummi simpati dan gembira kerana dalam kesibukan ini Allah memberi jua kesempatan untuk anak-anak mengikuti program tarbiyah. Kita akan rasa tenang dan bersemangat untuk terus berjihad di medan ilmu ini. Syukurlah...anak-anak, kebersamaan anak-anak bersama orang yang dapat membina kekuatan dan keterikatan hati dengan Allah menyejukkan hati Ummi.


Ummi kembali memperingati tentang peringkat jihad yang disarankan oleh ulama muktabar Ibnu Qayyim :

1. Jihad Mencari Ilmu

2. Jihad Mengamalkan Ilmu

3. Jihad Melawan Hawa Nafsu

4. Jihad di medan perang

Jihad ini perlu diambil secarra menyeluruh agar tidak berlaku ketempangan di dalam ubudiyah kita yang mulia. Anak-anakku, kecemerlangan ini dipertanggungjawabkan pada pemuda..kerana kesediaan, potensi dan kemampuan yang ada pada mereka memungkinkan satu pencapaian yang diharapkan dan diredhai Allah.

Ummi Halimaton

Y you wanna be a doctor?

I WOULD like to refer to the recent letters about housemen and sick doctors. The job of a medical officer is very demanding and carries a heavy responsibility, especially now, as patients are more aware of their rights, have high expectations, are medically more knowledgeable and more litigations conscious. Housemen, their parents and those who aspire to be doctors should realise this.

Housemanship requires psychological and physical endurance. If one is unable to cope with the demands during this period, then one may succumb to stress, and the possibility of making medical errors is higher.

Many want to be doctors without realising that they have to make a lot of sacrifices.

A medical student is responsible only for himself, but once he graduates and becomes a doctor, he is responsible for the life of his patients.

The medical profession is rather unique in that although a doctor may have obtained a medical degree, he still cannot practise because he still has a lot to learn especially the practical skills of medical management.

In fact, the medical degree is just a licence for them to start learning how to practise medicine. Medical doctors will not be given full registration unless they pass their housemanship training. Housemanship is the time when newly-graduated doctors are trained not only to manage and administer the medical management under supervision to patients but to withstand the endurance of working long hours, day and night, weekdays and weekend.

There was an incident when a new doctor entered the ward for the first time, and a paediatric patient collapsed in front of her. She was stunned and unable to respond whereas the nurses tried to revive the child. Unfortunately, the child died.

The doctor did not come to work for three days. On the fourth day, she came to see me and said that she had chosen the wrong profession, and subsequently left the hospital. As mentioned in your papers, there are doctors who get “sick”.

A doctor can be held liable in an action of negligence if he fails to exercise that degree of care and skill which is expected of him. Medical errors do happen when doctors misdiagnose, delay treatment or administer the wrong dosage.

As such, a houseman who examines more patients, spends longer hours in the wards and handles more procedures will become a better and more confident doctor.

Housemen should not complain about the long working hours and being scolded by their seniors and specialists. Teachers and lectures have been scolding students since ages because they want their students to succeed and be better than them.

As part of their training, housemen have to report for work long before the official hours and work through lunch and dinner if need be, and know every detail of their patients.

They should love their work and enjoy the satisfaction of seeing patients under their care recover. No patient should die because of a houseman’s incompetence. Inexperience is not a defence.

So housemen should go to work with the right attitude and acquire knowledge, skills, stamina and patience so that they can be confident of working alone anywhere in the country.

DATUK DR AHMAD RAZIN MAHIR,

Pengarah Kesihatan Negeri, Perak.

Gud luck my sis!
Lines of thought,
Summer holiday '09
Awal Shober,
Tanta.

4 comments:

Atiqah said...

wow tough career indeed..speechless

criestz said...

campus life is a best world eva after school life.. enjoy ur life thre ok !! gud luck huda =)

hood@sunny said...

thanks, still missing my childhood n school life.

bestnye x jadi dewasa, xde dosa.

janas said...

hehe
bleh rr amek ayat nih
if someone asking me..