.: Quote for da day :.

Tanggalkanlah pakaian duka cita dan putus asa,
Lantas pakailah pakaian jihad dgn AKTIF, tanpa MALAS,
Perhalusi kematian sbg satu seni sehingga anda tahu bagaimana menghirupnya apabila tiada jalan lain,
Tanpa ketakutan

- Dr Yusuf AlQardhawi.

Friday, November 05, 2010

Manusia bijak

-Semoga persinggahan ini besar maknanya, ibrahnya dan besar juga natijahnya-

Setiap Hari Jumaat mengundang kelainan dalam hati ini. Ya rindu itu bertambah setiap minggu. Rindu kepada adinda yg sudah berangkat ke alam sana dan setiap minggu itulah hati ini diketuk2 supaya mengingatkan kehidupan ini sementara cuma. Hanya tempat persinggahan.

إلى كم أقول ولا أفعل وكم ذا أحوم ولا أنزل
ٍSampai bilakah aku berkata tetapi aku tidak berbuat, dan sampai sejauh manakah aku tetap berputar-putar tanpa mahu berhenti

وازجر عيني فلا ترعوى وانصح نفسى فلا تقبل
Aku telah membuka mataku akan tetapi tidak mahu memperlihatkan, dan aku telah menasihati diriku akan tetapi tidak mahu menerima

وكم ذا تعلل لي, ويحها بعلّ وسوف وكم تمطّل
Sampai bilakah diriku beralasan dengan "barangkali" dan "nanti", alangkah celakanya, dan sampai bilakah diriku menangguh-nangguhkannya?

وكم ذا أؤمل طول البقا واغفل والموت لا يغفل
Sampai bilakah diriku berangan-angan hidup terus dan lalai,padahal maut tidak pernah lalai?

وفي كل يوم ينادى بنا منادى الرحيل : ألا فارحلوا
Setiap hari berseru kpd kami org yg menyerukan utk berangkat, ingatlah, berangkatlah kalian!

كأن بي وشيكا إلى مصرعي يساق بنعشي ولا أمهل
Seakan-akan aku sudah dekat kpd kematianku lalu kerandaku diusung dan aku tidak diberi masa tangguh

-Syair Andalusi, Iqtidha'ul 'ilmi Al'Amala, AlKhalib AlBaghdadi, pg 6-



Melalui hari-hari di hospital banyak mengubati jiwa saya. Banyak mengajar saya betapa kerdilnya diri ini berbanding Ilahi, dan betapa 3azim dan hebatnya Allah. Bila semakin banyak yg dipelajari, terasa lebih byk pula yg tidak diketahui. Tidak sedikit penyakit yg tidak diketahui puncanya. 'Idiopathic disease' named because the doctor is too idiot to seek for the cause.

Esok akan bermulanya rotation Mukh & 3asobiy a.k.a. Central nervous system. Kasihan melihat adik2 kecil yg sakit. Haih~ asyik lupa je nk beli 'hagah' utk adik2 yg xsihat kat hospital tu T-T Allah.. Ampunkan dosa mereka dan dosa ibubapa mereka.

"We as a doctor need to know EVERYTHING and not to forget ANYTHING"
-Status YM org-

Made me ponder bout how Imam Syafi3ie struggling to get and preserve the knowledge.

Subhanallah.

لا حول ولا قوّة إلاّ بالله العلى العظيم

Doakan saya~

كم من مستقبل يوما لا يستكمله , ومنتظر غدا لا يبلغه . لو تنظرون إلي الأجل ومسيره , لأبغضتم الأمل وغروره

"Berapa banyak org yg menghadapi suatu hari, sedang dia tidak dpt menjalaninya secara penuh, dan berapa byk org yg menunggu keesokan hari sedang dia tidak dpt sampai kpdnya. Seandainya kamu perhatikan ajal dan perjalanannya, tentulah kamu benci terhadap angan-angan dan tipu muslihatnya"

-'Aun Ibnu 'Abdullah Ibnu 'Atabah Ibn Mas'ud AlHudzali, Tarikh Baghdad IX/157-



7 comments:

sinar_islami said...

Suka syair tu...Dushhh..terkena

hood@sunny said...

Bahasa arab sungguh indah~ xhairanlah Imam syafie tertarik dgn ilmu puisi, tetapi disebabkan didalamnya beliau x menemukan hikmah dan adab, ibunya menyuruhnya mendalami ilmu agama agar molek budi pekerti.

Ahmad ibnu Khairuddin said...

salam. mintak izin share syair tu kat fb ye...
syukran~

hood@sunny said...

tafaddhal~ not mine pun nk bg izin..

best lg kalo ada yg boleh syarahkan.

3uluwwulhimmah said...

sungguh, turut menyukai syair tu...

huhu, bila lagi mahu belajar syair
rindu zaman itu...
sungguh, teringin juga kenal adik kak uda yg sudah di alam sana

Atiqah Abdullah said...

kak uda,sape tepi kak uda tu?
nampak mcm ade 2 kak una... :P

hood@sunny said...

oh, diapit oleh 2 kebaikan? Hasanah dan Husna ^___^

Xde lah.. tu sepupu, anak adik ummi.