.: Quote for da day :.

Tanggalkanlah pakaian duka cita dan putus asa,
Lantas pakailah pakaian jihad dgn AKTIF, tanpa MALAS,
Perhalusi kematian sbg satu seni sehingga anda tahu bagaimana menghirupnya apabila tiada jalan lain,
Tanpa ketakutan

- Dr Yusuf AlQardhawi.

Thursday, April 01, 2010

Kakak



Cahaya kebaikan-seindah namamu

Lama x mengepos sesuatu dlm blog. Hari ini mmg terpilih utk dimuatkan cerita seorang yg saya sayang. 1 April 2010. Genaplah 23 tahun kakak sulung saya hidup di muka bumi Allah ini. Saya cukup gembira. Kenapa? Sbb pagi2 buka mata, dia sudah bangun utk siapkan sarapan (hari ini giliran dia masak)Sardin roll jadi juadah. Bukan sebab itu,hehe, saya sgt gembira sebab hari ini ulangtahun kelahiran kakak merangkap sahabat, PA dan penasihat terdekat saya.

Kami mmg x sefikiran, asyik nk bergaduh sahaja. Cara fikir dia lain, cara saya lain. Saya sgt cerewet, padahal dia sangat xcerewet dan on je utk apa2 pun. Sejak kecik lagi una (saya panggil dia una je, kadang2 ada lah panggilan kak kat depan)- dia x pernah marah saya x panggil kak una :P Ntah kenapa. Dia sangat baik dan mmg baik. Kadang2 ego sorang kakak tu ada, tp dia ske rendahkan ego dia. Dia suka photography dan designing, menulis pun dia pandai. Tanpa dipinta saya akan komen artwork dan tulisan dia. Hehe, semuanya akan saya komen. Nge~

-Meredah padang pasir Bahariya-

Saya selalu jeles dgn dia. Dari kecik lagi. Dia pegi tadika Islam, ummi jahitkan baju seragam ungu untuk ke tadika.Saya yg jeles ini pun nak sehelai, so disebabkan terjahit kecik, saya dapat juga beberapa helai ^__^. Puas hati, dengan harapan bila berumur 6 tahun saya akan ke sana juga. Tp bila berumur 6 tahun, saya x dihantar ke tadika pun. Hanya ke akademi, belajar cara solat, dan membaca sket2. Ntah kenapa saya pun x tahu, saya sendiri pun xterfikirkan perkara ini. Not a big deal~

-Bijirin hitam-

Kakak saya ada banyak sekolah rendah. Saya ada 2 sahaja.(hehe jeles lagi) Tapi dia ada asthma, selalu kene makan bijirin hitam. Malam-malam, kalau asthma dia menyerang, bergegaslah ayah ke klinik utk dia sedut nebulizer. Pagi-pagi sebelum ke sekolah, dia akan ada sajian lebih, susu dan 7 biji habbatussawda'. Susu dia ada gula, saya xde.(xske susu bergula) kadang-kadang saya curi juga habbatussawda' dia, tp x best kene kunyah-kunyah, jadi saya tinggalkan dia bersama habbatusswda'nya.

Lepas ke sekolah rendah dia mahu ke Sekolah Menengah Berasrama Penuh Sultan Abdul Halim, tp ummi dan ayah hantar ke MATRI. Surat tawaran dia ummi dan ayah simpan. Saya? Saya ikut dia sahaja ^___^. Kami sedorm selepas saya buat muka cuak dan xpuas hati pada hari pendaftaran tahun 1 di MATRI. Sangat seronok. Semua kami kongsi. Lepas SPM, dia dapat tawaran ke Darul Qur'an. Bertungkus lumus dia menghafal Al-qur'an. Saya terus ke UIAM, dan dia pun ke UIAM selepas grad dari DQ. Dia ada Al-Qur'an. Saya jeles lagi.hehe. Dengan kejelesan inilah saya cuba untuk menghafal AlQur'an sikit-sikit. Dia dapat pharmacy, dan saya pun tukar daripada architecture ke pharmacy. Kami x sekelas,tapi kami satu kolej kediaman.tak tergambar keseronokannya. Allah susun cantik. Semuanya kami kongsi kembali.


-1st year: End of final exam Physiology dept.-

Akhirnya dia dapat tawaran ke Mesir, jurusan perubatan, dan saya juga~!! Ditempatkan di universiti yg sama, University Tanta. Mulanya keberatan, tp akhirnya menyahut cabaran, kami berdua pasrah, susah sama-sama senang sama-sama. Kami sama-sama satu kelas,satu rumah, satu bilik dan satu katil. Selalu orang ingat kami ini kembar, tp hakikatnya tidak. Dia kakak saya. Tp dia, saya dah anggap lebih dari kakak. Dia sahabat rapat saya, dia teman saya jalan-jalan, dia teman gaduh saya, dia tempat saya luahkan apa yg saya x puas hati. Dia sangat sensitif, saya pulak hati kering. Dia teman bermain saya daripada kecik sampai sekarang. Saya sangat bersyukur ada kakak macam dia. Saya doakan yg terbaik utk dia. Mintak Allah jauhkan dia dari api neraka, dan dia pula boleh pimpin tangan saya ke syurga. Saya harap sangat kami dapat MUMTAZ sama-sama tahun ini.(Actually setiap tahun gred kami sama) hehehe. Biar semua yg baik kami sama-sama dapat. Dan semua yg buruk sama-sama dijauhkan.

-Turning 21st with her treat-

Banyak lagi nk tulis ni, tapi xboleh nk tulis banyak, sebak.

Sanah helwa ya ukhti, bahibbik awi.


Moga Allah redha sama kamu.

P/S: Saya pun nk mimpi jumpa Rasulullah macam dia.

Saya sayang sgt kakak saya.. kamu?


17 comments:

Husna Sani said...

sye lagi2 jeles sama kamulah..
sbb kamu selalu dpt yg best2 jgk!

nak buat pos khas utk uda, tp. simpan dlm draf je.. hu hu hu

ok, I'm crying.. terharu~

sayang uda jgk, waaaa! T_T

(eh, kenapa word verification ni suh tulis 'oveleter'? adakah kerana sye 'byk berleter? hu~)

eunsuh_88 said...

co0omelllnyaa~ ^_^v

Atiqah said...

jeles sbb awk de kakak..kte x de kakak..
tp kte syg adk2 kte..hopefully dpt jd kakak yg terbaik buat adik2 jugak

::DhuHA- The Next Syahidah:: said...

Huhu..tears drop..Huhu... sebak.. saya susah nak jeles ngan adik2 sendiri...

tapi saya selalu le gaduh dahsyat2 ngan mereka sebab pas gaduh kami pasti akan baik..
(dah besar gaduh usik2 je..tak sanggup nak gaduh teruk2 macam zamn kecil2 sebab jarang jumpa)
sweet!!

Erk!!apakah??

ARMS said...

saya juga tiada kakak....huhu...
tapi saya ada adik2 saya yang berderet2.....hehe...
saya juga ada kembar 1 tahun 1 hari...hehe....masihkah kamu ingat?...

p/s: rindu sama uda n kak una...
rindu saat kita dorm11 sama2..~~hehe

doakan saya...byk ujian Allah uji saya saat ini...

adeqs comeyll said...

waaa...sy rindu sama kakak3 [sbb de 3org kakak] sy...huhu..

saya sayang kak una~[kak una kakak sy jgk kan...hehe]

di sini pon kakak sy ramai..kembar pom ade..wiiiii~

hood@sunny said...

to una: haha, oveleter.. ops, uda x kata :P

to iman: saya mmg sgt sayang kakak saya ^__^ V

to tiqah: ya jadilah kakak yg terbaik utk adik2. Jadilah anak yg terbaik utk ibubapa. Jadilah hamba terbaik kepada Pencipta kita.

to fana: susah nak jeles? waaaah sangat baguus~!! Haha, kejelesan kadang2 buat kami berlumba2 sesama sendiri ^__^

to aisyah: Hehe, awak ada kaka, dalam diri awak~ sayangilah dirimu Kak Aisyah. Jgn humbankan dirimu ke dalam api neraka Allah. Na3uzubillah. Semoga punya kekuatan utk meneruskan langkah menuju Allah.

to Fashihah: best kn ada kakak? hehe bila mau ada abang?

Dila Idrus said...

comel sangat♥

VioletOrchid said...

erk!!

bila mau ada abang??

tanye le kakak nye!

ngee~~*grin*

Husna Sani said...

suka cik sya bab2 nih no..

ble eh ada abang tu? tanya 'kak' huda tu~

ngehngehngeh

hood@sunny said...

Orang tya fasihah la bila dia nk ada abang~

Erm,persoalan bilakah saya akan ada abang?

Serahkan saja pada Allah...

P/s: gambatte kudasai k una :P

adeqs comeyll said...

alamak...soalan mengundang kontroversi...huhu
rileks2...jgn gado sbb sy...hihi

sy jg tertnya2 dan tertggu2 bila nak de abang nie???adesss~
[de sape2 nk jd abang sy??hahaha...soalan cepu mas]

hood@sunny said...

erkk, alamak sejak bila belog ini jadi match maker nih??

ok2 sesapa yg berhajat boleh jumpa saya, jgn malu-malu..ramai yg saya kenal ni :P

sinar_islami said...

haha..kelakar tgk kome ni..
dah mcm belangkas...kat mana ada huda di situ ada kak una...
anyway..mga Allah rahmati antum berdua

hood@sunny said...

aceli di mana ada k una disitu ada huda~

oh, kakak saya yg sangat femes, byk betul komen utk entry psal dia =)

janas said...

dia kakak saya juga!!

hood@sunny said...

Tears drop again, even this post oredi a year before.. Especially when my late sister Jannah dropped by~