.: Quote for da day :.

Tanggalkanlah pakaian duka cita dan putus asa,
Lantas pakailah pakaian jihad dgn AKTIF, tanpa MALAS,
Perhalusi kematian sbg satu seni sehingga anda tahu bagaimana menghirupnya apabila tiada jalan lain,
Tanpa ketakutan

- Dr Yusuf AlQardhawi.

Thursday, June 24, 2010

Bukan sekadar mata


Semasa umur saya belasan tahun, saya jarang sakit. Dan kalau sakit pun, sgt malas untuk berjumpa doktor. Sebab saya adalah seorang yg sukar untuk menelan pil-pil. Namun saya menganggap doktor adalah org yg hebat. Boleh mendiagnos segala penyakit dgn melalui ujian dan pemeriksaan ke atas pesakit sahaja. Kadang-kadang malas hendak melayan soalan-soalan doktor. Duduk sahaja di kerusi untuk temujanji, sudah ditanyanya..

"Ok, adik sakit apa?" (kalau saya tahu sakit apa, xde lah saya dtg jumpa doktor, saya g beli ubat dan makan ubat tu.. balas saya dlm hati..)

"Bila saya picit sini sakit x?"
"Sakit yg macam mana?"

Aduh, malasnya mahu menjawab semua itu.. periksa sahajalah badan saya doktor.. kn doktor tahu?

-Menonton pembedahan mata, patient was on the table-

Tapi segalanya berubah selepas saya menuntut di tahun klinikal. Sejarah pesakit sangat-sangat berharga. Untuk mendapatkan diagnosis yg tepat, sorang doktor perlu melakukan beberapa langkah. Langkah pertama ialah bertanyakan sejarah pesakit.

Sejarah personalnya: Nama, umur, tabiat.. etc (seorang doktor perlu mengingat nama pesakitnya untuk memudahkan follow up- adeih, part ni yg lemah ni..)

Sejarah penyakitnya: Apa, bgaimana, dimana dan kenapa.

Sejarah keluarganya: Yg berkaitan dgn perubatan tentunya. (so jgn rasa doktor tanya itu untuk menyibuk hal rumahtangga orang, tetapi dia terpaksa bertanya for completing the puzzle to get the best diagnosis to prescribed da appropriate medicine)

Dan tentunya segala maklumat pesakit should keep in confidential~!!

Salah seorang doktor ENT (ear nose and throat) kami pernah berpesan.

"Sebelum kamu hendak melangkah ke step ke 2, iaitu inspection (pemeriksaan ke atas pesakit) pastikan dlm kepala kamu maximally 2 diagnosis. Dan pemeriksaan itu hanyalah untuk membuktikan diagnosis yg pertama, dan bukan yg ke2. Atau pun jika kamu punya satu diagnosis sahaja, inspection done to confirm your diagnosis"

@-@ waaah~

Sebab itu sesi soal jawab dengan pesakit sangat penting. Ada penyakit yg boleh di diagnos hanya melalui sejarah pesakit, tidak perlu melakukan pemeriksaan. Canggih x? hehe. Sebab itu, anda tidak perlu kecewa jika doktor hanya bertayakan soalan2 sahaja, tidak melakukan pemeriksaan keatas anda. Bukan salah doktor yang sambil lewa (tidak di nafikan ada jugak doktor spesis itu) tapi kadang-kadang kerjasama pesakit yg sambil lewa menyebabkan doktor salah mendiagnos.

Perlu juga di ingatkan: doctors- no room for mistakes

-Live phacoemulsification operation, student hands off, just done by specialist-

Apa tidaknya, punca mata berair ada sekurang-kurangnya 15 , punca mata merah ada 10, punca kehilangan penglihatan secara berperingkat ada 4, tiba-tiba x nampak pula ada 4 sebab. Kan banyak tu nk exclude satu-satu dan sampai kepada final diagnosis? @-@ Sebab itulah kerjasama pesakit untuk menceritakan segala simptom yg dihidapinya dan menjawab segala soalan doktor dengan jujur. Saya sendiri berair mata bila melihat mata pesakit yg kemerahan, berair dan... oh xdpt di bayangkan.

-Perlu hadamkan buku ini, tahun depan akan jumpa ramai lg patient-

Geli hati bila teringatkan pengalaman bersama seorang makcik tua di Hospital Mata Tanta University semasa saya mengambil kesnya untuk dipersembahkan di hadapan professor. Terkulat-kulat saya mengambil sejarah penyakitnya. Pulak tu xmahu bekerjasama memeriksa visual acuity nya di hadapan Landolt's chart (carta yg ada banyak C pelbagai saiz itu) kerana carta itu di tingkat atas, dan dia malas nk berjalan lagi. Mujur saya tidak berseorangan dan report kesihatannya saya perolehi daripada doktor. (heheh untuk membandingkan ujian yg dilakukan oleh kami dgn doktor yg memeriksa beliau-^___^ ngelat)

Tetapi selepas mengambil segala butiran yg penting, saya bertaya pula ttg penyakitnya sebelum ini. Punya kencing maniskah kah? Punya Darah tinggi? Perlu juga bertanya sama ada pernah merokok atau minum arak.. tapi pertanyaan itu perlu juga pada tempatnya. Ini juga mempengaruhi bentuk rawatan ke atasnya nanti -___-! Makcik itu menjawab (semestinya dlm bahasa arab ammi)

"xde.. xde.. saya mmg bersih dari semua tu.. Saya xde darah tinggi, tapi kat sini hari-hari orang amik tekanan darah, saya mana ada darah tinggi, x percaya jugak la.. haisy.."

(sebenarnya memang rutin pesakit inward akan diambil bacaan tekanan darahnya dan vital sign yg lain)

"Semalam saya puasa, sbb hari ni katanya jadual untuk operation, tapi x jadilah pula."

Banyak lagi ngomelannya, tp saya sudah lupa kerana round oftal adalah round pertama kami dlm tahun 4. Seronok sebenarnya melayan ngomelan orang tua ni ^__^ Makcik itu menghidap 'Chronic dacrycystitis' dan dijadualkan akan menjalani pembedahan dacryocystorhinostomy.

-Hadiah saguhati musabaqah AlQur'an peringkat university-

Menjadi seorang doktor mendidik saya supanya banyak mendengar (saya lebih suka bercakap XD) menjadi peramah, menerima sesiapa sahaja dgn hati terbuka, lebih teliti dalam setiap hal, otak bercabang-cabang mengaitkan satu perkara dgn perkara lainnya, dan terdidik untuk menyelesaikan masalah secara effective. Kami dididik supaya treat the cause, the symptoms and the complications. Sebab itu perlu menggunakan segala pemikiran dan ilmu yg ada untuk menatijahkan rawatan yg lengkap, dan pesakit dapat sekurang-kurangnya selepas rawatan will be a productive person, tidak terhalang untuk beramal kerana penyakit yg menimpanya. Perlu berfikiran jauh dan sentiasa bersedia dgn segala kemungkinan. Di Mesir juga professornya mengajar kami untuk sentiasa target full mark dalam setiap ujian. Hilang 1-2 markah adalah tidak patut~! @-@ Sebab itulah di sini ada Mumtaz, Jayyid Jiddan, Jayyid dan Maqbul. Guess what, markah lulus adalah 60% TT-TT If less than 60%, you need to reseat the paper, that if you are lucky enough not to repeat the whole year studying that subject. @-@

Of course after most of the disease, when undergone treatment, one can't return to his normal anatomical and physiological function totally or 100%. Mesti ada defect jugak. Ya apa hikmahnya? Ini menunjukkan betapa besarnya kuasa Allah, betapa kerdilnya manusia yg bernama doktor. Pernah ada yg menganggap, doktor adalah jelmaan tuhan ke bumi. Datang untuk memberikan nyawa kembali. Ah, sebenarnya banyak lagi yg doktor tidak tahu. Tidak semua penyakit dan rawatan dalam tangan seorang doktor. Idiopathic disease, so called that because the doctor is idiot to diagnose the cause of the disease. Memang tidak diketahui apakah punca penyakitnya. Sekali lagi Allah mengingatkan ilmuNya seluas lautan berbanding kita yg punya hanya setitis daripada lautan itu~! Masha Allah.

-Ingin memenuhi pelawaan Doktor Kursiah berposting di Sultanah Bahiyah, ke Hospital Baling juga perlu-

Saya tidak sabar untuk menjalani posting elektif di Malaysia. Melihat sendiri suasana Malaysia dan bersembang bebas dgn pesakit di Malaysia. Teringin juga bersembang dgn pesakit di sini, tetapi kemampuan bertutur arab ammi saya yg sgt cetek menyebabkan semangat itu terbantut. Tetapi serius saya cakap, Mesir mengajar saya banyak benda. (Oh hanya tinggal 2 tahun, dan saya akan meninggalkan mesir?)

-Buku pinjam, oh ophthal x abis hafal lg-

Buku ini saya kira perlu di baca oleh semua bakal doktor muslim. Kenapa? Buku ini memuatkan kisah seorang doktor pelatih muda bernama Musleh yg cuba membawa peribadi seorang Muslim dalam masyarakat Hospital. Di dalamnya juga terdapat beberapa fiqh perubatan kontemporari yg perlu diketahui secara mendalam oleh para bakal doktor sekalian. Pengalaman bagaimana berhadapan dengan kerenah birokrasi Hospital, kerenah rakan-rakan doktor dan semestinya meladeni kerenah pesakit. Pada pandangan saya, Dr Farhan Hadi (penulis novel ini) ingin menyampaikan mesej: Hanya iman kepada Allah adalah solusinya. Belilah satu, dan hadamkanlah.. anda memang tidak akan rugi insha Allah!!

Selamat melangkah ke dunia sebenar semua bakal doktor sekalian~!


Ophthal x habis lagi. Esok punya peperiksaan praktikal, klinikal dan oral~

Raise your penlight guys, sway it like pros ^___^

Doakan kami~


7 comments:

eMan said...

absolutely right!~

huhuu~

btw cantik la muwassofat tu.

byk je org2 yg design but nk buat tu ya Allah, Allah je yg tahu.

Daijoubu huda!~ :D

sinar_islami said...

=) kinda luv this entry
terus maju!
oush..jeles kak yong pelawa..kim salam ya..kalau kak yong ajak pun..hehe..tak leh p kot..

Anonymous said...

hehe...sonok baca citer huda...
tapi tulah...
sampai sekarang tatau nape...
kalu sakit jejak je klinik blm smpt jumpa doktor terasa sakit hilang....
mainan psikologi betul jumpa doktor..

hood@sunny said...

Jom wat elective time posa~!

(betul-betul mencabar ketahanan mental dan fizikal T-T)

p/s: patutlah senang je nk dapat HKL bila mintak tarikh dlm bulan posa~ -___-!

sharajogja said...

hek eleh k.uda,cetek bahasa arab kunun...
abes tu kmi ni?habuk tarak,hehe

ble nk passing novel tu?penat wo menahan keinginan utk membacanya,hehe

Atiqah said...

all the best Huda..trust in Him..He will give u the best insyaAllah...

Angin Selat Melaka said...

Assalamualaikum...
Salah satu cara nak sihatkan mata adalah dengan mencuci akar mata menggunakan ramuan herbal - supaya banyak kuman terhapus / tersingkir. Lama-kelamaan bila akar dah subur, depan mata automatik akan jadi sihat jugak. Sesiapa yg terlibat dgn gejala sakit mata boleh rujuk info kat sini hah:

Ubat sakit mata guna ramuan herbal

Semoga info ni sedikit sebanyak dpt membantu. Tu jer..thanks.