.: Quote for da day :.

Tanggalkanlah pakaian duka cita dan putus asa,
Lantas pakailah pakaian jihad dgn AKTIF, tanpa MALAS,
Perhalusi kematian sbg satu seni sehingga anda tahu bagaimana menghirupnya apabila tiada jalan lain,
Tanpa ketakutan

- Dr Yusuf AlQardhawi.

Sunday, March 27, 2011

Cerita Hari-Hari Rusuhan 6


7 Feb 2011

Sesampainya di Cairo International Airport tgh mlm itu, kami menghubungi ketua pelajar di Tanta mengatakan yg kami akan pulang ke Tanta. Namun, dia menganjurkan agar kami mengikut sahaja rombongan terakhir ke Jeddah dari Kaherah kerana semua pelajar perempuan di Tanta sudah dievakuasi dan selamat sampai di Jeddah. Tak ada org nk jaga kami katanya. Van yg dijangka menjemput kami juga terpaksa berpatah balik kerana banyak roadblock yg terpaksa dihadapi. Saya yg sudah tidak bermaya akibat penangan barotrauma, hanya mengikut sahaja 5 lg kawan yg lain ke terminal 1. Kata mereka rombongan yg terakhir ke Jeddah akan berlepas dr teminal 1 pada siang nanti.

Pelbagai spekulasi yg timbul sepanjang tempoh demosntrasi rakyat Mesir ini berkenaan hal pelajar Malaysia. Berdasarkan sumber rakan-rakan di Tanta sebelum mereka bertolak ke Jeddah, mungkin kerajaan akan mengevakuasi rakyat Malaysia di Mesir ke Jordan, Syria dan kawasan sekitarnya untuk jangka masa sebulan sementara mengunggu keadaan reda. Kemudian katanya disebabkan hubungan baik kerajaan Malaysia dgn kerajaan Saudi, maka rakyat Malaysia akan dipindahkan ke Jeddah utk jangka masa sebulan, sebelum dihantar balik ke Jeddah. Nasib kami? Wallahua3lam. Kami serahkan pada Allah. Dlm fikiran kami, kami perlu menyertai mereka di Jeddah!

Terminal 1 Cairo International Airport hampir separuh dilindungi khemah putih besar. Mlm sudah larut, dgn bagasi masing2 kami menghampiri khemah. Ada bendera Malaysia di situ. Kami pun masuk, mata meliar mencari mereka yg boleh dipercayai utk bertya keadaan dan hal seterusnya. Alhmdulillah, mmg benar ini rombongan terakhir dari Kaherah. Golongan yg tercicir kata mereka. Lebih seratus org berada di dlm khemah tersebut. Kami menarik kerusi dan membuat bulatan kecil. Malam makin sejuk. Maka kami pun tidur duduk menahan sejuk di atas kerusi. Kemudian, baru kami perasan, kami berenam sahaja yg berjantina perempuan di situ!

-Sarapan roti fino dan lauk tin dari Msia-

Pagi itu, selepas solat di surau lapangan terbang, kami mendaftarkan diri dan duduk-duduk bersarapan sahaja. Alhamdulillah, trauma tekanan udara saya hampir pulih. Adieh, akan berlepas ke udara lagi pagi ini utk ke Jeddah. Puas naik kapalterbanglah kami. Disebabkan kami adalah rombongan terakhir dari Kaherah, maka rombongan ini akan disertai sukarelawan drp Putera 1 Malaysia dan abang2 angkatan tentera diraja Malaysia. Saya xtahu pun Dato Aziz tu org Baling, adeih! Disebabkan kami berenam sahaja yg perempuan, dan ada 2 keluarga:1 newly wed dan 1 lg bersama anak beranak, maka kami diberi keistimewaan utk check in terlebih dahulu. Ladies 1st.. yeah!

Pegawai TUDM di khemah begitu rancak menceritakan pengalaman yg x dpt dilupakan sepanjang Ops piramid ini. Kerenah birokrasi Arab Mesir dan suasananya banyak memberi kesan kpd mereka. Baru sahaja beliau meletakkan beg pulang drp Australia tempoh hari di rumah, beliau dipanggil pula bertugas utk Ops Piramid! Ok, saya hanya menjadi pendengar sahaja, sementelah telinga saya en road to recovery kn..

Semasa di balai pelepasan, barulah saya tahu yg kami akan menaiki Charlie, kapalterbang khas TUDM. Bagaimana rupa dan bentuknya saya pun xpernah tahu. LIMA di langkawi pun x pernah dpt join. Adik-adik shj yg dpt pegi! Jeles~


video

Sekali lagi kami diberi keistimewaaan. Duduk di barisan hadapan dkt dgn enjin! Makanan diberikan dan beg-beg kami di bawa masuk tanpa ada sebarang masalah. Org lain hanya dibenarkan membawa bagasi 5kg sahaja. Kami terpaksa mengangkut hampir 20 kg bagasi drp Syria dan Jordan kerana tidak pulang ke Tanta! Charlie adalah kapal pengangkut terbesar yg dimiliki TUDM. Ada kerusi dan katil gantung. Tandas hanya ditutupi tirai sahaja. Jadi, padamkan harapan anda utk ke tandas sepanjang hampir 3 jam perjalanan Cairo-Jeddah ya!










-Tali pinggang keledar canggih- -Bhg blkg, perlu kekuatan perwira utk bukanya-


-Charlie, xakan aku lupakan dirimu-

Sepanjang hampir 3 jam enjin burung besi ini mengaum deras. 'Uptake' dan 'landing' tidak terasa, mungkin kerana 'adapted'. Alhamdulillah. Sampai sudah kami ke bumi Jeddah kira-kira jam 3 ptg. Oh seperti tidak percaya! Suhu Jeddah panas! Segala baju sejuk terpaksa ditanggalkan. Urusan visa dan passport kami di lapangan terbang Jeddah tidaklah selama sahabat-sahabat yg lain. Hanya beberapa jam sahaja. Ada yg bercerita terpaksa duduk di lapangan terbang King Abdul Aziz ini hampir setengah hari sebelum mendapat pelepasan visa kecemasan seminggu. Alhamdulillah, Allah mudahkan. Sungguh Dia berkuasa melakukan apa sahaja. Hati sudah pasrah. Kami di bawa ke Madinatulhujjaj, milik Tabung Haji Malaysia dgn menaiki bas.


-Ayam BAIK, santapan di King Abdul Aziz International Airport-

Malam itu, di madinatulhujjaj, usai urusan pendaftaran bilik, kami mencari-cari muka-muka yg dikenali. Orang ramai xdpt dikata lah. Makan malam disediakan. Oh seperti tidak percaya. Kami dilayan seperti mereka yg berbuat haji. Cuma terdapat kaunter makanan, baju-baju dan keperluan harian seperti sabun, pampers, meggi dan macam-macam lagi. Kesemuanya percuma! Ya lah, mereka yg terkandas di sini masing-masing membawa sehelai sepinggang. Kebanyakan junior medic & dentistry Univ Tanta dijadualkan mempunyai peperiksaan sejurus selepas cuti musim sejuk ini tamat. Berkira-kira juga mereka utk membawa buku-buku. Ada yg sampai scan buku dek limitasi bagasi!

Sebelum tidur, hati sgt gembira. Di sini Ummi dan ayah transit sebelum kembali ke tanah air semasa mengerjakan haji 3 bulan yg lepas! Dan saya telah menjejakinya! Bila pulak saya nk buat haji ya?


8 Feb 2011

Pagi itu, saya hanya mengurus diri, membasuh baju dan berjalan-jalan melihat sekeliling. Kemudian tidur kerana kepenatan semalam masih bersisa. Tiada apa yg dpt di buat disini. Cuaca panas meninggalkan dataran hadapan lengang. Hanya pengumuman penerbangan dan pelbagai pengumuman shj yg kedengaran. Disini ada hampir 5 blok dan kesemuanya penuh termasuk surau dan dewan seperti gudang. Saya menghuni blok B. Bagi yg duduk di surau, dan dewan seperti gudang itu, saya lihat mereka bergelimpangan. Seperti mangsa banjir pun ada~

-Mendaftarkan diri sbg pelajar MARA-

Wireless internet hanya terdapat di blok A, kalaupun ada di blok B, signalnya lemah sekali. Perihal terkini keadaan Mesir boleh ditonton melalui flat screen TV di dataran blok B dan C. Ada 2 versi. Versi Bahasa Arab, yg rata-rata ditonton oleh pelajar pengajian Islam, dan berita versi Bahasa Inggeris kebanyakannya mendapat perhatian pelajar jurusan Sains Kesihatan. Saya dpt tahu yg pelajar perubatan tahun klinikal digalakkan utk mengambil bahagian menjaga klinik. Wah sounds good! Bolehlah berlatih mengasah cita-cita saya utk berkhidmat sbg doktor pengiring Jemaah Haji.

Mlm itu, semasa sesi penyerahan passport, kami dijemput ke rumah kawan ayah salah seorang drp kami, Nawal namanya yg terletak di Jeddah. Dgn kedudukannya sebagai Pengarah Konsulat Thailand, kami dgn mudah dibawa keluar ke rumahnya yg hanya beberapa kilometer dari Madinatulhujjaj. Peluang ini tidak kami lepaskan!

Tuan rumah yg hanya kami panggil Kholi Mat dan Auntie Miskah mmg baik hati. Mlm itu Auntie sendiri yg masak dan alhamdulillah kami tidur kekenyangan.


9 Feb 2011

Menyangka yg kami hanya akan semalaman di rumah Kholi dan Auntie, kami dtg hanya sehelai sepinggang dgn brg2 keperluan diri utk sehari. Kholi dan aunty 'menahan' kami drp pulang ke Madinatulhujjaj. Kata Kholi, alang-alang ke Jeddah, rugi rasanya x buat umrah kerana Mekah hanya hampir 90km shj dari Jeddah. Dgn tidak semena-mena, hati berbunga-bunga. Aku akan menunaikan umrah? Macam tidak percaya! Kholi mencadangkan agar melaksanakan umrah pada esok hari, hari Khamis mlm Jumaat. Allah.. Kau buka jalan utk kami menjadi tetamuMu?!

Hari ini kami berjalan-jalan sekitar rumah Kholi. Halaman rumah dikelilingi tembok tinggi, dan terdapat beberapa rumah disekitarnya. Rumah-rumah tidak dipisahkn dgn pagar, punya kolam renang dan dewan serbaguna bersaiz kecil. Mewah!

Kholi, Auntie dan 4 org anak lelakinya pernah tinggal di USA dan tahun ini adalah tahun terakhir mereka di Saudi. Ini kerana Kholi telah dipanggil berkhidmat di Pejabat Konsulat di Bangkok. Kholi yg mempunyai 2 kerakyatan, Malaysia dan Thailand tidak kekok melayan kami kerana beliau dan auntie, fasih bertutur Bahasa Melayu (loghat Kelantan), Bahasa Inggeris, Bahasa Arab dan Bahasa Thai. Kholi juga punya ramai keluarga di Betong, sempadan Kedah-Thailand.

-Kami berazam utk menawan kolam renang ini esok pagi2!-

Mlmnya rumah ini dikunjungi tetamu pegawai konsulat Thailand(bhg pelajaran). Dia bukan Islam dan hanya fasih berbahasa Inggeris dan Thai. Kami bertukar-tukar cerita tentang Mesir dan Jordan serta Syria sementelah dia pernah melawat Jordan dan Mesir beberapa ketika dulu. He confessed that: "Even I'm a nonMuslim, I sill feel that you're so lucky to have the opportunity to visit Mecca and doing Umra!" after we stumbled on our plans of journey tomorrow. Mlm itu juga, sahabat Kholi dan Auntie dtg membawakan jubah hitam (Abaya) utk kami berenam. Ya lah, mahu buat Umrah, tapi tidak membawa apa2 persalinan! (Mana nk tahu ada peluang buat umrah kn?) Pinjam sahajalah abaya kepunyaan sahabat Auntie kerana saiz kami kebanyakannya terlalu kecil utk mengenakan abaya Auntie Miskah :P

Di sini, perempuannya keluar dr rumah perlu berabaya hitam. Tidak mengenakan tudung tidak mengapa, tetapi abaya hitam perlu dipakai! Perempuannya juga tidak dibenarkan memandu kereta! @-@ Seperti di Mesir, adalah mengaibkan jika perempuan membonceng motosikal seperti pemandunya, apatah lagi menjadi pemandu motosikal! Pernah seorang Guru Bahasa Arab saya terbeliak matanya apabila saya menceritakan yg saya punya lesen memandu kereta dan motosikal! Dan biasanya di rumah, saya ke kedai hanya dgn menunggang basikal! Nge3.. lain padang lain belalang kn?

Swimming, going to Thai Consulate and Mecca tomorrow! Whoa cant wait!

Psst, kami baca manasik Umrah kat internet sekali je....biar betul nk wat umrah ni??


10 Feb 2011

Pagi.

Hari ini hari cuti. Puas berenang dlm kolam, kami bersarapan. Di sini hampir sama seperti di Mesir. Selepas Zohor barulah Jeddah bernyawa! Kami menghabiskan masa membaca novel anak-anak Kholi, menonton perkembangan Mesir, dan melayari internet :P

-Meneroka pejabat Kholi-

Ptg itu, kami dibawa ke Pejabat Kedutaan Thailand. Kami difahamkan setiap hari Khamis akan diadakan kelas bahasa Thai utk anak-anak Thailand. Ada juga kelas Bahasa Arab. Kami mengambil peluang bersembang dgn parents yg menghantar anak mereka dan cikgunya juga. Perbualan kami dlm bahasa Inggeris atau Melayu loghat kelantan tentunya!

-Salah seorang guru Bahasa Arab, ibu tunggal anak seorang!-

Mlm itu, Auntie masak sgt special! Semoga Allah balas kebaikan Kholi sekeluarga dgn ganjaran yg lebih baik. Sudahlah tumpangkan rumah, masak sedap-sedap, bawa pula ke Mekah utk Umrah!

-MasyaAllah, semuanya auntie yg masak tanpa ada pembantu rumah-


-Sblm bertolak ke Mekah bersama jubah-jubah pinjam :P-

Kami bertolak pada sekitar pukul 9 mlm. Kholi mat sbg pemandu (dia juga akan buat umrah bersama kami), Kholi dan Auntie membawa kami melihat air pancut tertinggi di dunia. Kata Kholi, 2 minggu sebelumnya Jeddah banjir teruk. Air di kawasan Pejabat Konsulat itu hampir paras dada dan air pancut ini telah bertukar menjadi warna hitam! Saya sudah melihat Laut merah Mesir, tempoh hari Jordan dan hari ini Laut Merah Saudi Arabia!

-King Fahd fountain; Jeddah-

Kami akan singgah ke satu acara hari keluarga berhampiran Arafah. Kholi diminta supaya menjadi tetamu kehormat utk menyampaikan hadiah kpd para pemenang. Kholi Mat yg sudah berihram sabar memandu kami ke sana.

11 Feb 2011

Sepanjang perjalanan, kami bertalbiah. Tidak tahu apa perasaan dlm hati ini. Bercampur-baur! Setelah sampai, kami dijamu air bergas dan kuih seri muka sebagai pembuka. Kami kemudiannya mengikut Kholi menyampaikan hadiah kpd para pemenang dan terus di jemput makan kibas dan nasi. Makan lagi kami!

-Kibas rubu3 (1/4 ekor)-

Kami kemudiannya dibawa melawat ke Arafah dan Jabal Rahmah. Mlm yg gelap tetap menampakkan Jabal Rahmah, sepi menanti tetamu Allah pada musim Haji seterusnya. Dia juga menyaksikan pertemuan dua insan, Nabi Adam dan Hawa setelah mereka terpisah diturunkan ke bumi dari Syurga. Sini kena doa byk2 ni. Doa moga dipermudahkan segala urusan, termasuk umrah ini, haji yg akan datang dan urusan jodoh tentunya!

-Jabal Rahmah di hdpn kami akan tenggelam dgn manusia musim haji akn dtg-


-Kemudian ke Masjid Namira, separuh tanah haram, separuh tanah halal-

-Lengang, tp akan menjadi lautan manusia pada Hari Wuquf-

-Ke Masjid MAsy3arilHaram, Muzdalifah. Disinilah jemaah haji perlu bermalam dan mengutip batu-batu buat melontar nanti-

-Malam kami di Mina, katanya akan dibuat kediaman berbentuk rumah flat menggantikan khemah2-

-Melontar di sini! Luasnyaaaa jamrat!-

Akhirnya kami sampai di perkarangan Masjidilharam. Jam menunjukkan hampir jam 2 pagi. Kami singgah di kediaman Jemaah Haji Thailand, minum sebentar dan terus berjalan kaki sahaja ke Masjidilharam. Kelihatan Jam besar itu dari jauh. Kami melalui rumah kelahiran Junjungan Besar Saidina Muhammad Rasulullah SAW. Saat memasuki perkarangan Kaabah dari pintu Safa, hati ini bagai nak luruh. Menyaksikan Kaabah tersergam indah di hadapan mata menjemput manik-manik kecil turun lebat darinya. Kau jemput hamba yg hina ini menjadi tetamuMu, Ya Allah! Malam di tanah barakah ini sgt indah, kemilau kelambu Kaabah disimbah lampu2 pasca musim haji mengharukan lagi hati ini. Sebelum tawaf, saya sempat solat beberapa solat sunat. Kalau ikutkan hati, saya mahu berteleku sampai siang! Tapi umrah belum dilaksanakan lagi, jadi kami pun bergerak utk niat dan tawaf.

Semasa tawaf, jemaah tidaklah ramai mana. Mungkin kerana kerajaan Saudi tidak memberi visa umrah utk orang luar sepanjang beberapa bulan selepas musim haji. Hajarul aswad gagal saya dekati, kerana ia tetap diasak rapat jemaah lelaki yg tawaf. Tiada ruang langsung utk jemaah wanita. Ada sekali polis disitu memberi ruang utk 2 org wanita mengucup hajarul aswad, tetapi akhirnya hanya kedengaran jeritan mereka sahaja. Terhimpit barangkali. Saya meneruskan tawaf dan hanya dpt melambai batu hitam yg dipisahkan hanya 2 meter jaraknya drp saya. T-T


-Selesai tawaf wida3, aku mahu menjadi tetamu musim hajiMu Ya Rabb! -

Selesai tawaf, kami bersaie. 7 kali berjalan dan berlari-lari anak, terbayang kesusahan Siti Hajar dan keyakinannya bahawa Allah tidak akan mensia-siakan beliau dan Nabi Ismail jika ditinggalkan Nabi Ibrahim. Tabah betul! Usai bersaie kami bertahallul di Bukit Marwa. Meneguk air zam-zam betul-betul mengembalikan kesegaran. Alhamdulillah, selesai sudah ibadah umrah kami.

Sementara menunggu subuh, saya ke tandas berhampiran jam besar. Kembali dari tandas, berkumandang azan Subuh. Sayu tapi merdu. Kami cuba menapak berhampiran Kaabah agar dapat berjamaah di dataran itu, tetapi terhalang oleh polis wanita disitu. Kelihatan beberapa jenazah diusung. Mungkin akan disembahyangkan selepas solat Subuh. Tidak tergambar dan terkata betapa indahnya Subuh pada hari sebaik-baik hari, dan di atas sebaik-baik tanah. Tanah Bakkah yg penuh Barakah!


video

Daripada beberapa Hadith, dapat saya simpulkan nilai satu sembahyang yang dikerjakan di Masjidil Haram lebih afdhal daripada 100 000 sembahyang yang dikerjakan di masjid-masjid yang lain ( kecuali Masjid Nabi di Madinah dan Masjidil Aqsa di Palestin) dan satu sembahyang yang dikerjakan di Masjid Nabi ( di Madinah ) pula lebih afdal daripada 1 000 sembahyang yang dikerjakan di masjid-masjid yang lain ( kecuali Masjidil Haram dan Masjidil Aqsa ) sementara satu sembahyang yang dikerjakan di Masjidil Aqsa ( di Palestin ) lebih afdhal daripada 500 sembahyang yang dikerjakan di masjid-masjid yang lain ( kecuali Masjidil Haram dam Masjid Nabawi )

Sempat menelefon ayah di Malaysia sebelum solat Subuh. Perasaan gembira ini perlu dikongsi oleh keluarga di kampung! Setelah solat Subuh, saya tawaf wida3 dan solat hajat di Hijr Ismail. Dibawah pancur emas, tiadalah doa yg dipinta selain dilepaskan drp azab neraka dan dikumpulkan keluarga kami di dalam syurga. Segala kehendak dunia bagaikan tidak penting lagi kala itu. Sebelum menapak keluar meninggalkan Kaabah di belakang, saya berhenti seketika di depan Multazam, kawasan pintu masuk Kaabah. Teringat beberapa doa yg sempat kawan2 di Jeddah kirimkan. Semoga doa-doa kami diterima, harapkan yg terbaik utk Mesir dan kami berpeluang meneruskan tadahan ilmu di Bumi Kinanah itu, Ya Mujiiib!

Dgn berat hati, kaki juga terasa berat melangkah keluar dari perkarangan MasjidilHaram. Mata tidak rela melirik jauh dari tempat yg penuh sejarah besar, penuh makna sehingga hari Kiamat ini. Kami kembali berjalan ke bangunan penginapan jemaah Haji Thailand. Kelihatan juga beberapa bangunan penginapan jemaah Haji Malaysia kelolaan Tabung Haji. Kholi Mat menawarkan agar kami singgah membeli barang-barang di kedai yg kelihatan tidak tutup sepanjang mlm, namun kami menolak. Overwhelmed with sad feeling, leaving MasjidilHaram behind. Duit riyal yg ada pada kami pun drp ehsan Kholi. Kami nekad utk mengembalikan duit tersebut. Duit kami ada, cuma tidak berkesempatan utk menukarnya di tempat tukaran wang. Sarafah byk yg tutup mlm td dan kami mmg tidak menyangka akan ke Mekkah sebelum ini.

Kholi dan Auntie Miskah menunggu kami di tempat penginapan. Selepas bersarapan ayam goreng, kami bertolak pulang ke rumah Kholi dan Auntie di Jeddah. Kami dihantar pulang ke MadinatulHujjaj sebelum Solat Jumaat dgn berbekalkan 10L air zam-zam masing-masing, hadiah drp Kholi, Auntie dan seluruh warga kerja di kediaman Jemaah Haji Thailand. Terharu!

Madinatulhujjaj semakin sunyi. Ramai yg telah diterbangkan pulang. Malamnya, hingar berita tentang turunnya Hosni Mubarak daripada menjadi Presiden. Alhamdulillah! Alhamdulillah! Alhamdulillah! Allah, Kau beri peluang kami menyaksikan penderitaan rakyat Mesir dibawah cengkaman kerajaan kuku besi, Kau juga menjadikan kami saksi penggulingan diktator yg telah memeras duit rakyat hampir 70 billion selama hampir 30 tahun kekuasaannya.




12 Feb 2011

Pagi itu, selepas menyerahkan passport, kami mendapat no giliran yg ke 8000! Perlu menunggu paling lama pun 3 hari utk giliran penerbangan pulang ke Malaysia. Perlu pulangkah kami? Mubarak kan sudah dijatuhkan?

Aktiviti di Madinatulhujjaj tidak lain, hanyalah makan, tidur, tengok kembali gambar-gambar di Syria, Jordan dan Mekkah, membaca segala buku yg terbawa, dan menonton movie drp laptop kawan. Agak kebosanan jugalah kami di sini. Saya mengambil peluang 'melepak' sebentar di klinik di bahagian bawah blok. Ketika itu tiada pesakit. Disebabkan kebosanan, saya kembali ke bilik di tingkat atas. Aku akan menjadi doktor pengiring jemaah haji satu hari nanti! Janji saya perlahan..

-Blok B tingkat atas sekali; Madinatulhujjaj Jeddah-



13 Feb 2011

Tiada apa yg dilakukan kecuali menjadi 'pharmacist terjun' di klinik di bawah. Saya tidak mendaftar pun utk menjadi sukarelawan di klinik ini. Kebetulan saya lalu di situ, dan ada pesakit meminta ubat tambahan dan ada pula yg sakit tekak dan batuk-batuk, saya hanya menolong sekadar mampu.


-Ada mcm2 kerenah pesakit di sini-

Melayari internet yg macam kura-kura di blok A membawa saya melihat senarai nama mengikut penerbangan. I-allah esok akan ada 2 penerbangan. Tidak pasti lagi saya di penerbangan yg mana. Latest list name will be pasted and announced tomorrow. Sahhilna Ya Rabb!

Malam itu melihat-lihat barangan yg dijual di gerai hadapan blok. Hati kosong utk membeli apa-apa.


14 Feb 2011

Ke'boring'an mendorong saya membasuh bilik air dan mengemas bilik. Ada juga kakak yg rajin menyental meja tempat kami membancuh teh dan kopi. Merawat kebosanan juga dia barangkali. Akhirnya tghari itu, nombor kami dipanggil, dan nyata, kamilah org2 terakhir yg meninggalkan Madinatulhujjaj Jeddah ini!

-Labbaikallahumma labbaik T-T-

Alhamdulillah, tiada masalah timbul di Lapangan terbang King Abdul Aziz Jeddah. Botol-botol air zamzam kami di'seal' dgn sealer khas. Kami menaiki Saudi Arabian Airlines, terus ke KLIA. Tiba di KLIA, saya dan kakak disambut YDP Majlis Kebajikan Keluarga Kedah MKKK dan pengawai Yayasan Islam Negeri Kedah YINKed. Kami dibawa menaiki bas yg tersedia bersama beberapa org lg anak-anak Kedah. Mlm itu, selamatlah saya dan kakak tiba di Sg Petani, yg hampir 1 jam berkereta dari rumah saya di Baling. Kami dijemput oleh Ayah, Ummi dan Maddin. ^___^

Siapa sangka saya akan ke Malaysia? Siapa sangka tanpa mahram dan duit mampu menunaikan umrah? Siapa sangka segalanya percuma dari Kaherah ke Kedah? Allah, Kau memang berkuasa atas segalanya, SEGALANYA!


Mungkinkah saya patut berterima kasih pada Hosni atas segala yg telah saya lalui?

Mungkin juga entri ini perlu diubah tajuknya. Cerita hari-hari revolusi. Ini kerana mereka tidak merusuh tetapi mereka bersuara dgn penuh tamadun!

Aku mahu melihat Mesir pasca revolusi!


Terima kasih Ya Allah. Tidak tahu apa lagi yg harus saya lakukan utk syukur pada Allah.


Kesimpulan cerita ini, Allah mahu didik hati ini tentang satu perkataan: SYUKUR


2 comments:

adeqs comeyll said...

subhanallah...
best nye pengalaman bt umrah...
sedeynye sy tak sempat pegi ari tu..
xde spe2 nk bwk T_T

errmm...mcm mangsa banjir..
sy tu salah seorg mangsa..hehe (:

smpai 3jam ke cairo-jeddah??
pesal sy sejam setgh jer??huhu~

ARMS said...

huda.....
saya cemburu...!

Moga satu hari nanti saya bisa menjejakkan kaki ke mekah!
Betapa menyimpan impian!
huhu

Doakan moga bisa sampai sana!